
Schiphol noemt de gezamenlijke investering in de bereikbaarheid van Nederland en Metropoolregio Amsterdam die de Vervoerregio, Provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, NS, KLM, ProRail, gemeente Haarlemmermeer, Schiphol en het Rijk hebben aangekondigd, een historisch besluit. Met het doortrekken van de Noord/Zuidlijn ontstaat er extra ruimte voor onder andere internationale treinverbindingen van en naar Schiphol.
Alliantiepartijen Vervoerregio Amsterdam, gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, NS, KLM en Royal Schiphol Group hebben afspraken gemaakt met het Rijk over het verbeteren van bereikbaarheid, extra banen en een bijdrage aan het realiseren van meer woningen. Dat gebeurt door een gezamenlijke investering in doorslaggevende OV- en infrastructuurprojecten in de Metropoolregio Amsterdam (MRA).
Schiphol heeft een unieke positie als multimodale hub. Allerlei vormen van vervoer komen op de luchthaven samen: vliegtuig, trein, bus, fiets, auto en dus in de toekomst ook de metro. Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn versterkt deze positie. Het verlengen van de bestaande metro Noord/Zuidlijn richting Schiphol en Hoofddorp zal naar verwachting in 2026 starten en in 2037 gerealiseerd zijn.
Zo kan project Zuidasdok doorgang vinden, zal de metro Noord/Zuidlijn op termijn naar Schiphol en Hoofddorp rijden en wordt gestart met het ‘rondmaken’ van de metro Ringlijn voor Haven-Stad. Het totale pakket bedraagt 5,4 miljard euro, waarvan het Rijk 4,1 miljard euro betaalt en partijen gezamenlijk 1,3 miljard euro bijdragen.