
Dick Benschop (CEO Schiphol) liet tijdens de ingelaste persconferentie van vorige week donderdag weten dat er gemiddeld 13.500 stoelen per dag geschrapt moeten worden in de periode van 7 juli tot en met 31 juli, maar nadat TRAVel Media-uitgever Tom van Apeldoorn vandaag schreef dat dat aantal veel hoger ligt, sprak ook Jeanine Janssen (Ombudsman MAX) tijdens MAX Vakantieman over een veel hoger aantal stoelen (30.000) dat moet worden geannuleerd.

Janssen benoemde het aantal als een getal dat in de wandelgangen circuleert. ‘Dat zou meer dan het dubbele zijn, maar het zijn aantallen die nog niet zijn bevestigd. Het hoeft ook niet te zijn dat dit per se voor de consument nadelig is, want het kan zijn dat het stoelen zijn die nog niet zijn verkocht. Ik wil de consument meegeven dat je de rust moet bewaren en niet in paniek moet raken. Dit is een vreselijk debacle voor de reisorganisaties na twee jaar corona, dat je dit ook meemaakt. Ga niet alles platbellen, geef ze de tijd. Geen paniek, ga niet zelf annuleren of andere vluchten bijboeken. Blijf rustig zitten, hoe moeilijk het ook is’, aldus Janssen.
Planning
Hendrik Jan Noorderhaven (CEO EUclaim) liet weten de ellende op Schiphol niet te hebben zien aankomen. ‘De planning begon al in oktober vorig jaar, maar opeens begonnen de problemen op Schiphol op Hemelvaartsdag. Het is sindsdien een grote malaise. Ik dacht ‘ai ai ai, dit had voorkomen kunnen worden’. Het zijn organisaties die plannen de hele wereld rond, die hebben er ervaring mee. Het aantal passagiers in mei lag 1,2 miljoen onder dat van 2019, dus het waren niet idioot veel reizigers.’

Noorderhaven: ‘De vluchten zijn niet geannuleerd, want het vliegtuig was er, maar de passagiers zijn geweigerd. Er waren ongeveer 30 vluchten die dag die leeg teruggingen naar Schiphol. Dat is ongehoord en niet eerder voorgekomen. Wij hebben geprobeerd erachter te komen waarom passagiers niet zijn meegenomen naar Schiphol en de enige reden die we kunnen bedenken, is dat de overstappers in de chaos zouden belanden, hun aansluitende vlucht zouden missen waardoor KLM op extra kosten gejaagd zou worden en die transferpassagiers de volgende dag in de lange rij terecht zouden komen.’
‘Het is onbegrijpelijk dat KLM ze door deze ellende heeft laten gaan, want het zijn heel nare ervaringen terwijl het niet nodig was. Nederlanders zouden zo Schiphol zijn af gelopen, want de ellende is boven (vertrekhal op Schiphol, red.) en niet beneden. Voor de vluchten waarop passagiers zijn geweigerd, heb je als passagier recht op 250 euro per persoon en wanneer je je overstap hebt gemist, heb je recht op 600 euro extra per persoon’, aldus Noorderhaven in de uitzending.
Foto (vlnr): Hendrik Noorderhaven, presentator Sybrand Niessen en Ombudsman Janine Janssen. (Printscreen Vakantieman).