
Om zijn duurzaamheidsambities te realiseren, wil KLM in 2030 circa 10 procent van zijn vluchten uitvoeren met duurzame vliegtuigbrandstof. KLM heeft maandag twee nieuwe initiatieven gelanceerd die moeten bijdragen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. De klant betaalt een paar euro per ticket mee.
Onder andere door vlootvernieuwing en het duurzamer maken van producten en processen werkt KLM al jaren aan het terugdringen van zijn CO2-uitstoot.
Daarnaast maakt KLM gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF). Deze brandstof vermindert de CO2-uitstoot met minstens 75 procent.
KLM heeft al een substantieel aandeel in de wereldwijde SAF-markt, al is dit nog steeds minder dan 1 procent van het totale brandstofverbruik.
Er wordt in de wereld maar heel weinig SAF geproduceerd, wat betekent dat SAF minimaal 2 tot 3 keer duurder is.
Vanaf januari 2022 wordt op elke KLM-vlucht, met vertrek uit Amsterdam, standaard een kleine hoeveelheid SAF bijgemengd.
Aangezien de prijs hiervoor hoger is dan die van reguliere brandstof rekent KLM daarom een bijdrage per verkocht ticket, afhankelijk van de gevlogen afstand. Dat is voor Economy Class 1 tot 4 euro. In Business Class gaat het om een bedrag tussen 1,50 en 12 euro.
Naast het compenseren van de CO2-uitstoot van zijn vlucht, kunnen klanten binnen het zogeheten CO2ZERO-programma nu ook de optie om vrijwillig een extra SAF-bijdrage te doen. Met deze opties kunnen passagiers zelf bepalen op welke wijze ze bijdragen aan duurzamer reizen.
Binnen het CO2ZERO-programma valt niet alleen SAF, maar ook het herbebossingsproject van KLM.
Overigens wordt ook op vluchten van Transavia SAF bijgemengd. (Foto KLM).