
De website Reisadvies.nu is verwarrend voor consumenten. Het lijkt op een officiële overheidswebsite, maar is een initiatief van een groep reisorganisaties met niet-officiële reisadviezen. Dat zegt de Consumentenbond dinsdag in een verklaring. De Bond heeft melding gedaan bij toezichthouder ACM.
Reisadvies.nu werd maandag gelanceerd door de groep reisorganisaties die eerder een kort geding tegen de Staat aanspande om het huidige systeem van oranje reisadviezen van tafel te krijgen.
De organisaties hebben nu een eigen platform voor reisadviezen in het leven geroepen met volgens hen transparante kleurcoderingen voor landen.
‘De consument kan erop vertrouwen dat alle landen die op reisadvies.nu een geel reisadvies hebben, veilig zijn én dat je er goed verzekerd naartoe kunt.’
De reisorganisaties verwijzen in hun persbericht van afgelopen maandag ook naar de ACM. Deze gaf vorige week aan dat de reisbranche klanten beter moet informeren. Dat vindt de reisbranche zelf ook, zeggen de organisaties.
‘Burgers willen betrouwbare informatie voordat zij op reis gaan en we denken dat dit platform in die informatiebehoefte voorziet. De adviezen van Buitenlandse Zaken zijn hopeloos verouderd, dus we doen het voortaan zelf.”
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, is kritisch:
‘De hele look en feel van de site is hetzelfde als de officiële site met de adviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dezelfde kleuren en lay-out, een vergelijkbaar logo en dezelfde kleurcodes voor reisadviezen: groen, geel, oranje en rood. Alleen zijn de reisadviezen op de alternatieve site veel rooskleuriger. Dit kan consumenten op het verkeerde been zetten.’
Verenigde Staten
Zo krijgen de Verenigde staten een geel reisadvies op de site van de reisaanbieders. Consumenten kunnen volgens de site ‘veilig en fijn’ reizen in de VS voor vakantie, zaken of familiebezoek. Al moeten ze wel waakzaam blijven.
Maar het land is vanwege corona hoog-risicogebied en het officiële reisadvies is oranje, zegt de Consumentenbond. ‘De overheid raadt aan om alleen naar de VS te reizen als dat noodzakelijk is. En vakantiereizen zijn niet noodzakelijk. Consumenten die toch gaan, doen dat op eigen verantwoordelijkheid en het ministerie van Buitenlandse Zaken kan (waarschijnlijk) niet helpen als reizigers daar in de problemen komen.’
Reisverslagen
De website van de reisaanbieders spreekt zelf van een ‘betrouwbaar reisadvies’, deels onderbouwd door ‘reisverslagen van reizigers’, zegt Molenaar:
‘Reizigers hebben allerlei rechten op basis van de reisadviezen van de overheid. Dat zijn de enige adviezen die er toe doen. Bijvoorbeeld als het gaat om de dekking van reisverzekeringen en de mogelijkheid om een pakketreis gratis te annuleren. Uiteraard hebben wij alle begrip voor de moeilijke situatie waarin de reisbranche zit. Maar het is geen oplossing om dan maar verwarring te zaaien bij reizigers.’
Foto: Sandra Molenaar (Foto Consumentenbond).
Geachte mevrouw Molenaar, ik snap uw punt maar het is natuurlijk ongelooflijke flauwekul om te stellen dat BZ geen bijstand kan verlenen als iemand in de VS in de problemen komt? Hoezo niet? Het leven gaat daar ook gewoon door en de medewerkers van de ambassade en het consulaat nemen gewoon deel aan de maatschappij, telefoneren de hele dag door, mailen etc. Dus er is echt geen enkele reden waarom BZ geen bijstand zou kunnen verlenen, anders dan onwil. En dat weet u natuurlijk ook dus u moet uw leden niet bang maken voor gevaren die er niet zijn. Er zijn al teveel mensen bang voor gevaren die er wél zijn dus laten we ons met zijn allen tot de feiten beperken en geen stemming maken..
Met vriendelijke groet, Ruud de Meer – AmbianceTravel