
Minister-president Mark Rutte krijgt vandaag een volgende noodkreet vanuit de toeristische sector op zijn bordje geworpen in de vorm van een brief met onder andere VNO-NCW en Gastvrij Nederland (waar de ANVR in deelneemt) als afzender. ‘Het stoppen van de noodsteun door de overheid zal een groot deel van de Nederlandse toeristische sector in de problemen brengen en is ook menselijk onmogelijk zuur en onacceptabel’, zo laat Walter Schut (Adjunct Directeur ANVR) weten in een reactie aan TravMagazine.
Schulden door stoppen steun
‘Ondernemers hebben een deel steun gekregen van de overheid, maar het andere deel komt uit eigen middelen. Ondernemers hebben zich in schulden gestoken met leningen, vouchers, het eigen vermogen is verdampt, huizen zijn verkocht en pensioenen zijn aangesproken. Ik vind het niet kunnen dat je anderhalf jaar geleden een steunprogramma start dat nu dan ook voor sectoren die het nog keihard nodig hebben stopt. Had dan anderhalf jaar geleden aangekondigd dat dit de planning was. Het is financieel én menselijk niet te verkopen’, aldus Schut.
Klap niet te boven
De aanleiding voor de brief is dat het kabinet voornemens is de steun per 1 oktober af te bouwen of niet voort te zetten. Schut: ‘Er zijn megaproblemen op komst wanneer de gastvrijheid en toeristische sector geen steun meer krijgen. De economie is de klap van corona te boven, maar de reisbranche is de klap nog lang niet te boven. Er worden nog steeds reisbeperkingen opgelegd door de overheid, maar tegelijkertijd stopt de steun. Het is het één of het ander.’
Wijzig de reisadviezen
‘Wij kunnen, als we kijken naar de wereldkaart met uitzondering van Canada en de Verenigde Staten buiten Europa nergens heen. Buiten Europa is het oranje of rood’, aldus Schut. ‘Rood is omdat je daar écht een veiligheidsrisico hebt, maar voor veel andere landen is het advies oranje voor toeristische doeleinden. Verder is er een beperkt aantal landen dat ook geen toeristen wil ontvangen, zoals Nieuw-Zeeland en Australië. Canada gaat open voor gevaccineerde reizigers en we hopen dat ook de Verenigde Staten binnenkort voor gevaccineerden (of onder voorwaarden) opengaat.’
Verrekte lastig
Hoe het één en ander in Europa is geregeld is krom volgens Schut. ‘Als je als Nederlander vanuit Engeland naar Nederland reist, moet je bij thuiskomst in quarantaine. Voor Duitsers gaat die regel niet op. De overheid zet het reisadvies voor Turkije op oranje waarmee het adviseert om niet naar Turkije op vakantie te gaan en als je wel vakanties naar Turkije wilt gaan uitvoeren krijg je van de overheid een snauw, maar ondertussen gaan er wekelijks tientallen vluchten van Nederland naar Turkije, Marokko en noem maar op. De georganiseerde reisbranche houdt zich zo goed mogelijk aan de maatregelen van de overheid, maar als de steun stopt wordt het allemaal verrekte lastig. Als je adviseert om niet te reizen, dan moet je ondernemingen die daardoor worden geraakt wel steunen. Wij vinden dat de overheid consequent moet zijn. Dat je bedrijven dan helpt. Als je dat niet doet, dan wordt het wel lastig.’
Economisch niet verstandig
Het is volgens Schut ook economisch niet verstandig om bedrijven in het zicht van de haven geen steun meer te geven. ‘Je ziet dat Europa wat opkrabbelt. We dringen eropaan om landen buiten Europa open te stellen. De afgelopen maanden is de Nederlandse bevolking behoorlijk gevaccineerd waardoor er toch meer mogelijk moet zijn op het gebied van reizen. De toeristische markt is er nog steeds, maar wanneer de steun stopt dan gaat er heel veel verdwijnen waardoor belastingen niet meer worden betaald. De overheid beargumenteerd dat er een tekort is aan personeel in andere sectoren en dat begrijpen we, maar de reisbranche is al 35% gekrompen. De Reiswerk-cijfers geven dat aan. Er is door veel bedrijven fors gereorganiseerd, dus de maatregelen zijn wel degelijk genomen door de bedrijven. De overheid heeft de steunmaatregelen perfect georganiseerd, maar enkele sectoren hebben meer tijd nodig. Dat Rutte tijdens de persconferentie al heeft laten weten dat ook voor specialistische reisorganisaties de steun stopt op 1 oktober is extra reden om nog harder aan de bel te trekken.’