
De aanhoudende coronacrisis en te grote toekomstige onzekerheden hebben de aandeelhouders van Sambasso (Bert Wildeman, Theo Hoving, Erik Land en Gerda Land) doen besluiten om ermee te stoppen. ‘Sambasso is niet failliet en we gaan niet failliet. Sambasso stopt. Dat is een heel groot verschil. We willen alles zo netjes mogelijk afronden met onze partners’, zo laat Bert Wildeman (Algemeen Directeur Sambasso) in gesprek met TravMagazine weten.
100% retail
Op de BAS-gebruikersdag op 9 december 2014 werd voor het eerst bekendheid gegeven aan de bouw van ‘een retailplatform’, waarvan later bekend werd dat het de naam Sambasso zou krijgen. Zoals de naam het zegt, een platform voor de retail waarmee bestaande reisbedrijven konden samenwerken om een 100% retail label in de markt te gaan zetten. Zo ontstonden er in de loop der jaren meerdere retail labels. Zo werkte Sambasso bijvoorbeeld met NRV aan de lancering van De Rondreisshop, met Tioga Tours aan Fly To The West en met Vuelandia aan Pervliegtuig.nl en Boeknueenhotel.nl. De merknaam van de retail labels werd eigendom van Sambasso en daarmee van de retail. Op die manier zou de retail kunnen blijven profiteren van de naamsbekendheid van een label wanneer de leverancier ermee wilde stoppen.
Geen winnaars
‘De retail labels die we in de afgelopen jaren hebben opgebouwd hoeven niet te stoppen’, laat Wildeman weten. ‘Het zou mooi zijn wanneer leveranciers ervoor kiezen om door te gaan met hun retail label(s). We zijn met leveranciers in gesprek om in eerste instantie alles goed op te lossen en om te zien of de retail labels in de lucht kunnen blijven. Het besef dat Sambasso stopt moet eerst bij iedereen indalen. Iedereen is teleurgesteld. Al onze partners hebben in de afgelopen jaren ontzettend veel tijd en energie in Sambasso gestoken. Er zijn hier absoluut geen winnaars.’
Steunmaatregelen stoppen
‘Het is echt balen, maar op een gegeven moment moet je realistisch zijn. We werken als Sambasso samen met veel touroperators die gespecialiseerd zijn op verre bestemmingen. Het is niet zo dat we van het één op het andere moment een label met een ander product uit de grond kunnen stampen. Daar zou tijd en geld in gaan zitten. Daarnaast heeft premier Rutte heel duidelijk laten weten dat de steunmaatregelen stoppen. Je ziet dat de coronacrisis nog heel lang gaat duren. Als je wilt overleven moet je het tot juni, juli volgend jaar volhouden’, aldus Wildeman.
Afhankelijk van reisbureaus
Is er dan geen hoop meer op verlenging van de steunmaatregelen, iets waar brancheorganisaties als ANVR en VVKR momenteel hun stinkende best voor doen? ‘Onze SBI-code die hebben we met terugwerkende kracht omgezet naar ‘reisbureau’, maar de verwachting is niet dat we daardoor na 1 oktober nog gebruik kunnen maken van TVL en NOW. We stonden als automatiseringsbedrijf in de boeken, maar we zijn natuurlijk afhankelijk van reisbureaus. Ik verwacht niet dat de kans groot was dat wij van de steunmaatregelen gebruik zouden mogen maken wanneer die zou worden verlengd tot na 1 oktober.’
Klantgegevens, techniek, SIM
Als platform heeft Sambasso niet te maken met de boekingen, klantgegevens en dergelijken. ‘Hoeveel boekingen die bij een Sambasso label zijn gemaakt er nog staan dat weet ik niet. Die boekingen zijn van de retail en die boekingen hebben zij bij de leveranciers gemaakt. De leveranciers zijn niet weg en die gaan boekingen die staan gewoon uitvoeren. Ook de klantgegevens hebben wij niet, dat was ook het principe van Sambasso, alles voor de retail. De techniek gaat over naar Fadiro, ook de SIM-module die we onlangs hebben gelanceerd.’
Gefaseerd afbouwen
Wildeman laat weten dat de activiteiten van Sambasso gefaseerd worden afgebouwd. ‘Er wordt netjes gewerkt conform de contracten. Stel dat de leveranciers zelf door willen gaan met de labels of dat ze op een andere manier willen iets met de labels willen, dan kan het zijn dat over drie maanden de stekker uit Sambasso is. Er kunnen allerlei mogelijkheden ontstaan. We hebben deze beslissing als Sambasso genomen en het is nu aan de leveranciers om te bepalen of ze verder willen. Ze kunnen ook delen van de techniek gebruiken.’
Geen pauze
Wildeman benadrukt dat Sambasso niet is omgevallen. Op de vraag waarom er geen pauze is ingelast in samenspraak met partners laat hij aan TravMagazine weten: ‘Je gaat contracten aan. Een pauze inlassen is heel lastig en we hebben er zeker naar gekeken, maar sommige onderdelen moeten doorlopen. Het was niet haalbaar. Je hebt de Sambasso App waar je support mee garandeert. Dan kan je niet zeggen, los de dingen voorlopig maar even zelf op.’
Alle opties bekeken
De beslissing om te stoppen met Sambasso werd gezamenlijk door de aandeelhouders genomen. ‘We hebben in de afgelopen twee weken de beslissing genomen, maar hebben daarvoor nog alle opties bekeken. Naast de verwachting dat we straks geen gebruik meer kunnen van de steunmaatregelen, verwacht ik dat de verre bestemmingen niet voor het tweede kwartaal volgend jaar op gang komen. Heel misschien Amerika en Canada, maar bijvoorbeeld Australië en Nieuw-Zeeland gaan misschien pas diep in 2022 open en dat zijn onze grootste bestemmingen.’
Trots
Terugkijkend op het avontuur met Sambasso laat Wildeman weten trots te zijn op wat er in samenwerking met partners en medeaandeelhouders is bereikt. ‘Ik sta nog steeds 100% achter het principe van het retailplatform en geloof nog steeds in de retail. Ik ben er heel erg trots op wat we in de afgelopen jaren hebben bereikt en heb er nooit spijt van gehad. Ik denk dat je als gehele retail moet samenwerken, dan alleen heb je mogelijkheden bij touroperators en leverancier moeten écht retail vriendelijk zijn, dat er iets wordt gedaan voor de retail bij online boekingen. Dat is één van de grote problemen die we hebben in de branche. Er wordt te weinig samengewerkt.’
In het zicht van de haven…
Voor Sambasso eindigt het verhaal in het zicht van de haven. ‘Anderhalf jaar geleden, vlak voor de coronacrisis losbarstte, was de retail onze labels massaal aan het boeken. In februari 2020 moesten we temperen, omdat het te hard ging qua groei. We waren zelfs bang dat het platform te onstuimig zou groeien en anderhalf jaar later sluit je de deuren. Op dit moment heeft iedereen in de reisbranche heel veel pijn. Wij stoppen, nu kunnen we alles netjes met al onze partners afhandelen.’