
‘Er wordt niemand geholpen met het stoppen van steunmaatregelen voor de reisbranche’, zo laat Walter Schut (Adjunct Directeur ANVR) in gesprek met TravMagazine naar aanleiding van de enquête onder ANVR-leden weten. Uit de enquête bleek dat reisbedrijven zich in een dramatische situatie bevinden, terwijl de overheid heeft aangekondigd dat de steunmaatregelen na 1 oktober stoppen.
Schut verwacht niet dat de overheid zal worden overspoeld met enquêtes en brieven die eenzelfde dramatisch beeld geven als waar de reisbranche zich in bevindt. ‘Je ziet dat het in andere sectoren beter gaat. Ik lees over problemen met het vinden van genoeg personeel. Het gaat over het algemeen de goede kant op met de Nederlandse economie, maar specifieke sectoren zoals de reisbranche moeten langer worden geholpen. Het is nodig naast alles wat we als sector al zelf doen. Denk aan afscheid nemen van personeel en leningen aangaan. We zien licht aan het eind van de tunnel, maar verlenging van de steunmaatregelen is voor veel bedrijven cruciaal. Het zou ontzettend zuur zijn om in het zicht van de haven alsnog te zinken.’
Het stopt 1 oktober…
Op de vraag hoe Schut reageerde op het moment dat Rutte tijdens de persconferentie vrijdag jl. liet weten dat de steunmaatregelen na 1 oktober stoppen, laat hij weten: ‘Ik zie die opmerking meer in de algemene zin. Het is een stopzetting in het algemeen. Door zijn opmerking moeten we nóg harder aan de bak dan we al deden om te bepleiten dat een verlenging van steunmaatregelen voor reisbedrijven nodig is. Daarbij komt dat tientallen kleinere reisondernemers helemaal nog geen gebruik hebben kunnen maken van de regelingen.’
Verkeerd beeld
Schut zegt te begrijpen dat misschien een verkeerd beeld ontstaat aangezien het aantal faillissementen in de reisbranche op dit moment meevalt. ‘Maar, vergeet niet dat er heel veel vouchers uitstaan. Dat maakt de reisbranche anders dan andere sectoren. De reisbranche heeft goed geprofiteerd van de NOW en TVL. In onze sector zie je het succes van de steunmaatregelen, want die hebben ertoe geleid dat bedrijven de enorme deuk in omzet hebben kunnen opvangen. Nu is het stopzetten van de steunmaatregelen aangekondigd, maar de regering heeft ook steeds gezegd dat de steun moet meeademen met de nood die er is. De nood in de reisbranche duurt langer dan bij ander type bedrijven. Zeker als je denkt aan specialisten op verre bestemmingen, voor wie het reisadvies na anderhalf jaar nog steeds op oranje/rood staat. En wat te denken van de schoolreisbedrijven.’
Handje ophouden
‘We snappen dat de overheid vindt dat je niet tot sint-juttemis kunt doorgaan met de steunmaatregelen. Daarom hebben we voorgesteld, naar aanleiding van de enquête onder onze leden, om de lat om in aanmerking te komen voor steun wat hoger te leggen. Als de lat op 40% wordt gelegd, komt nog steeds meer dan 90% van de reisondernemers in aanmerking. Geen enkele ondernemer vindt het fijn om z’n hand op te houden voor hulp. Dat zegt genoeg over de situatie waarin we ons als reisbranche bevinden’, aldus Schut.
Niet verstandig
Op de vraag wat zijn gevoel is over het doortrekken van de steunmaatregelen voor de reisbranche, laat Schut weten dat er meerdere dingen spelen die van invloed zullen zijn. ‘Het probleem op dit moment is dat we met een demissionair kabinet te maken hebben en op dit moment heeft het overgrote deel van politiek Den Haag ook vakantie. We komen met deze enquête en andere onderzoeken, omdat de besprekingen nu weer gaan plaatsvinden. We willen onze standpunten verduidelijken. Ook voor overheid is het bijvoorbeeld niet verstandig om de steun in te trekken, omdat reisbedrijven dan zeker weten gaan omvallen en de overheid de uitgestelde belastingen nooit zal ontvangen.’
Aantal faillissementen
Schut kan niet zo zeggen hoeveel ANVR-leden er failliet zouden gaan als de steun niet wordt doorgezet. ‘Het is bekend dat veel reisondernemers tot hun kruin in de schulden zitten, maar niet alle bedrijven gaan zomaar failliet. Er zijn bedrijven die op een nette manier stoppen, ervoor kiezen om te krimpen of een samenwerking met een ander reisbedrijf aangaan. Je ziet dat er een hoop veerkracht is in de sector.’
Stoppen
Naast de lobby in Den Haag, in samenwerking met onder andere VNO-NCW, is Schut ook druk met het verbinden en in contact brengen van reisbedrijven met elkaar. ‘Het is belangrijk dat ondernemers niet ‘doorvliegen’ tot de kerosine op is en ze neerstorten, maar op het juiste moment stoppen. Kijk naar je perspectief. We worden benaderd door ANVR-leden die hun bedrijf willen verkopen of die het niet meer zien zitten. Er zijn ook ondernemers die het financieel wel redden, maar op oudere leeftijd zijn en niet meer de puf hebben om in betere tijden vol aan de bak te moeten. Wij zijn echter ook benaderd door ANVR-leden die bereid en financieel in staat zijn andere bedrijven over te nemen. Dit is een mooie tijd om je portfolio te versterken. Men heeft vaak een specifieke belangstelling, dus is het is goed dat diverse ondernemers zich hebben aangemeld. Wij zitten niet bij die gesprekken, maar verbinden mensen met elkaar en coaches die met deze ondernemers praten. Naast het werk om een verlenging van de steunmaatregelen te bewerkstelligen, is het een mooie taak voor de ANVR om bedrijven met elkaar te verbinden in moeilijke tijden.’