
Interhome stopt per direct haar samenwerking met SGR, omdat het garantiefonds voornemens is om de door d-reizen niet aan de klant terugbetaalde bedragen voor pakketreizen (die Interhome al wél aan d-reizen heeft terugbetaald) nogmaals in rekening te brengen aan Interhome. Volgens Interhome is dat niet wat er is afgesproken met SGR.
De verhuurder van vakantiehuizen is dan ook zeker niet van plan om twee keer te gaan betalen, ook aangezien het om een onbekend risico gaat. ‘De handelswijze en de (zonder medeweten van Interhome) aangegane verplichtingen van d-reizen zijn niet te controleren. Dit risico en het feit dat SGR ons voor de tweede keer voor de organisatordossiers wil laten opdraaien is voor Interhome onaanvaardbaar waardoor is besloten tot de stopzetting van de samenwerking met SGR’, zo bevestigde Rudolf Verbeek (Commercieel Manager Interhome Nederland) vanavond aan TravMagazine. SGR heeft inmiddels aan Interhome laten weten dat zij de Verklaring van leveringsplicht van Interhome intrekt.
Organisatordossiers d-reizen voor kosten SGR
Verbeek laat aan TravMagazine weten dat Interhome alle bemiddelaarsdossiers die d-reizen had staan, wel overneemt. ‘Daarvan hebben we de gegevens ook netjes ontvangen. De organisatordossiers worden allemaal door ons geannuleerd en komen ten laste van SGR. Van deze dossiers hebben we ook nog geen enkele gegevens ontvangen, terwijl we daar wel om gevraagd hadden. Interhome heeft er sinds het begin van de coronapandemie voor gekozen om alle door consumenten betaalde bedragen voor geannuleerde boekingen volledig en onmiddellijk te restitueren. Zodoende hebben we geen vouchers uitgegeven. Deze aanzienlijke financiële last kunnen wij dragen dankzij de onvoorwaardelijke steun van onze aandeelhouder Migros, een van de grootste ondernemingen in Zwitserland.’
Lees ook: Reuver (SGR): ‘Wat Interhome doet is in strijd met de afspraken over de leveringsplicht en met de agentuurvoorwaarden’
Verklaring leveringsplicht ingetrokken
Interhome was sinds eind 2019 geen SGR-lid meer. Het was de wens van het bedrijf om haar eigen insolventieverzekering via AXA te laten lopen waardoor consumenten bij een faillissement van Interhome netjes geld terugkrijgen. Dat is destijds goedgekeurd door ANVR en SGR. Met het tekenen van de leveringsplicht voor SGR kreeg het bedrijf een vrijstelling voor SGR en werden Interhome-boekingen voor retailers niet als risicodragende omzet gezien. ‘We hebben voor de leveringsplicht getekend, maar er is nu een meningsverschil over met SGR over de uitleg van die leveringsplicht. Het is onacceptabel dat SGR nogmaals geld wil innen bij ons met betrekking tot de organisatordossiers.’, aldus Verbeek.
Hoe reageert de retail?
Op de vraag hoe Verbeek verwacht dat de retail zal reageren, aangezien Interhome-boekingen nu wel als risicodragende omzet zal worden gezien, laat hij weten: ‘De tijd zal het leren. Wij ervaren momenteel een ongekende vraag naar onze vakantiewoningen, met recordomzetten in de meeste Europese landen, waaronder Nederland. Klanten vragen zodoende meer dan ooit tevoren naar vakantiewoningen. Deze vraag komt ook van klanten van retailers. Wij hebben met alle ketens uitstekende samenwerkingen, die vaak decennia teruggaan. Retailers kennen zodoende de meerwaarde en kwaliteit van Interhome. Verder is van belang dat Interhome met onze verzekering bij AXA tegen financieel onvermogen in ieder geval wél een alternatief heeft voor SGR. Deze AXA-verzekering biedt bescherming voor zowel reisagenten als klanten.’
Interhome, in Nederland gevestigd in Rijswijk, maakt naar eigen zeggen onderdeel uit van een van de financieel sterkste ondernemingen in Europa. De Migros coöperatie genereerde in 2020 een omzet van € 27 miljard en heeft 2,1 miljoen leden. ‘Migros staat als coöperatie voor verantwoord ondernemerschap wat, onder andere, tot uiting komt in de beslissing om door klanten betaalde bedragen onmiddellijk en volledig te restitueren.’
Rechtszaak
Het meningsverschil tussen SGR en Interhome zal mogelijk komen tot een rechtszaak. ‘Wij vinden het niet acceptabel dat wij verantwoordelijk worden gehouden voor het terugbetalen van gelden op grond van pakketreis overeenkomsten tussen d-reizen en consumenten, waarvoor wij nota bene d-reizen al hebben gerestitueerd. SGR vindt kennelijk dat wij die bedragen, die wij al aan d-reizen hebben terugbetaald, nogmaals moeten betalen aan de consument. Dat zou betekenen dat wij een aanbetaling twee keer moeten restitueren. Dat hebben wij echter niet met SGR afgesproken. Op dit moment vindt met SGR hierover overleg plaats; bij voorkeur komen wij met SGR tot een goede oplossing voor ons verschil van mening. Met dit probleem kampen vermoedelijk meer touroperators. Interhome neemt graag het voortouw nu de visie van SGR naar onze overtuiging geen hout snijdt en ons erg benadeeld, terwijl wij al forse schade hebben geleden. SGR heeft in deze naar mening van Interhome absoluut geen punt.’ Om hoeveel geld het gaat kan Verbeek niet zeggen, die verwacht dat er nog veel dingen gaan veranderen. ‘Ik denk dat wij binnenkort overgaan op directe incasso. Alle touroperators hebben het erover.’