
Wat gaat het faillissement van D-rt doen met de reissector, moeten retailers extra goed in de spiegel kijken en hoe gaat de consument reageren? TravMagazine sprak erover met Marco van Leeuwen (lector toerisme aan Breda University of Applied Sciences).
Hoe heb jij het faillissement van de D-rt Groep gevolgd?
‘Je denkt nog ‘too big to fail’ en misschien komt het Voucherfonds er nog op tijd. Je kan kritisch kijken naar het Voucherfonds, maar ook naar het verouderde businessmodel. Je leeft op commissie die je ontvangt op basis van je bemiddeling, maar als er geen klanten komen dan is er geen bemiddeling en dus geen commissie en dus ook geen extra verkoop. De retail ligt helemaal stil. Zelfs de mensen met sympathie voor d-reizen boekten nu rechtstreeks bij Center Parcs of andere vakantiehuis- en vakantieparkplatformen. Je voelde al wel aankomen dat de reisretail een kwetsbaar businessmodel heeft. Bij D-rt worstelden ze met het eigen model. D-rt wilde meer online, maar had 150 winkels als molensteen om z’n nek hangen.’
Raad je andere retailpartijen aan kritischer naar hun ‘verouderde’ businessmodel te kijken?
‘Een voordeel voor andere retailers is dat zij bijvoorbeeld franchisers zijn of zelfstandige ondernemers. Die hebben natuurlijk een andere financiële huishouding en kunnen misschien terugvallen op een grotere buffer. Het zijn veelal nog de local heroes en ze hebben een netwerk in de lokale omgeving. Als ze de crisis overleven, dan ligt de sympathie van reizigers bij de wat kleinere ondernemer. Een goede local hero geef ik meer kans dan een keten als d-reizen. Sluit ook aan bij de trend #kooplokaal en help je lokale ondernemer. De combinatie van offline en online, ‘bricks and click’s, wordt door experts gezien als het meest duurzame retailmodel en daar ben ik het mee eens.’
Is er in jouw ogen nog wel toekomst voor het reisbureau en de zra’s?
……….
Lees het volledige interview met Van Leeuwen in TravMagazine #15 die onlangs is verschenen.