
Door de impact van COVID-19 kan VR het imago van een gimmick in de toeristische sector permanent van zich afschudden. De hype achter de technologie is de afgelopen jaren vaak groter geweest dan het daadwerkelijke gebruik, vooral voor vrijetijdsdoeleinden. Hoe langer deze pandemie gevolgen heeft voor reizen, hoe groter de kans dat consumenten en organisaties deze technologie op een meer permanente basis toepassen, aldus GlobalData, een toonaangevend data- en analysebedrijf.
Ralph Hollister, Travel and Tourism Analyst bij GlobalData, licht toe: “We brengen aanzienlijk meer tijd binnen door, hebben een overvloed aan vrije tijd en dat gecombineerd met een drang om te reizen, leid ertoe dat reizigers zich tot VR wenden om een leegte op te vullen die is ontstaan door reisbeperkingen.” Volgens GlobalData heeft 62% van de wereldwijde consumenten verklaard dat ze vanwege de pandemie zoveel mogelijk thuis blijven, waardoor er volgens het data- en analysebedrijf een kans voor deze technologie ontstaat.
“Een aantal Destination Management Organisations (DMO’s) zijn ook begonnen VR te gebruiken in marketingcampagnes en om toeristische ervaringen na te bootsen. Zo heeft het Duitse Nationale Bureau voor Toerisme (GNTB) onlangs kijkers meegenomen op uitstapjes door het hele land, maar ook naar delen van de Baltische en Noordzeekusten. Dit is allemaal in het belang van het opdrijven van de vraag naarmate het reizen hervat wordt. Het valt echter nog te bezien of dit soort VR-gerichte strategie ook na de pandemie zal blijven bestaan en of deze technologie beperkt zal blijven tot gebruik in de droom- / planningsfase van een reis.”
Veel toeristische bedrijven en organisaties zullen nu strijden om een concurrentievoordeel dat het herstel van de verkoop van reizen kan versnellen. Het gebruik van VR in marketing – zoals rondleidingen in hotels – voegt een nieuwe dimensie toe aan campagnes, verbetert volgens de kenners het merkimago tijdens en na de pandemie aangezien het op natuurlijke wijze menselijk contact vermindert en het blijft (in ieder geval voorlopig) in de vroege stadia van de planning worden gebruikt.
Hollister voegt toe: “VR heeft nu echter de mogelijkheid om de marketingstrategieën van de reisindustrie te verbeteren. Door deze technologie bijvoorbeeld in de boekingsfase voor klanten te gebruiken, krijgen ze de ultieme ervaring voordat ze zelfs maar op hun bestemming aankomen.”