
‘De ANVR slaat de spijker op z’n kop’, zegt Arjan Kers, general manager van TUI Nederland, in reactie op het pleidooi voor (voorraad)compensatie van de forse kosten die de reissector afgelopen jaar noodgedwongen heeft gemaakt bij het omboeken en annuleren van reizen.
‘Getroffen sectoren in heel Nederland maken gebruik van de NOW-regeling voor salariskosten, dat doen wij ook. Maar wij hebben daarnaast veel meer kosten gemaakt sinds het begin van de crisis. In ons business model heb je te maken met een soort keten. De klant betaalt ons de reissom en wij betalen geld vooruit aan onze leveranciers. Niet alleen om bedden zeker te stellen op de bestemming, maar ook om andere leveranciers vooruit te betalen, fuel voor onze vliegtuigen, het afdekken van vliegtuigstoelen. Dat geld is nog steeds op de bestemmingen. Dat kunnen we op dit moment niet compenseren, omdat we geen omzet hebben.’
Kers: ‘Daarnaast werden we afgelopen zomer geconfronteerd met situaties dat het reisadvies onverwacht van geel naar oranje ging. We moesten leeg naar een bestemming vliegen om mensen voortijdig terug te halen, terwijl we de hotels al voor het hele verblijf hadden betaald. Het is onmogelijk om dat geld terug te krijgen. Daarbij komen extra kosten van annuleringen, van mensen die last minute besluiten om niet te gaan, waarbij hotels de kosten gewoon aan ons doorberekenen.’
Weinig begrip
Volgens Kers is er vanuit de overheid weinig begrip geweest over hoe het business model in de reiswereld functioneert.
‘Dat merk je nog steeds bij alle beslissingen die op dit moment worden genomen in de politiek. Er wordt besloten om alles maar stop te zetten, maar ook het weer opstarten van onze eigen lichtvaartmaatschappij kost tijd. Het opstarten van vluchten kost twee tot drie maanden omdat piloten na tien maanden stilstaan weer getraind moeten worden. Er zitten zo veel kosten in onze operatie waarmee bij alle besluiten geen rekening wordt gehouden.’
De TUI-topman noemt als voorbeeld de persconferentie van begin december waarin premier Rutte ‘Nederlanders nog blij maakte met het feit dat ze wel naar Curaçao konden reizen’, zoals Kers het zegt.
‘We hebben die bestemming heel snel in de markt gezet, met een behoorlijk aantal klanten dat had geboekt, en een paar dagen voor kerst krijg je een enorme domper te verwerken dat we iedereen weer moeten informeren dat ze uiteindelijk toch niet naar Curaçao mogen. Dan moet je weer lege vluchten heen sturen, mensen terug halen. We hadden in de afgelopen tien maanden al een enorme schade, maar de laatste weken voor kerst kwam er een flinke extra schep bovenop. Het is logisch dat wij, samen met ANVR, blijven pleiten voor enige compensatie. We dragen nu alle kosten zelf, waarbij wij als grote organisatie zwaarder worden getroffen.’
Wat zou redelijk zijn?
‘Het heeft ons miljoenen gekost. Reken maar uit. Elke keer dat je vluchten leeg naar een bestemming stuurt om mensen voortijdig terug te halen, vooruitbetalingen die je kwijt bent, leveranciers die jou ook niet meer terug kunnen betalen. Dan spreek je over miljoenen schade die je als bedrijf oploopt. Op welke manier kan de overheid je tegemoet komen? Enige compensatie zou natuurlijk heel fijn zijn. Maar bij de nieuwe steunmaatregelen van afgelopen donderdag blijkt na alle maanden waarin we hard gelobbyd hebben, nou niet dat de overheid ons zichtbaar tegemoet is gekomen.’
Kers: ‘Bij de extra maatregelen over verre vluchten die donderdag werden aangekondigd, en waarbij onze collega’s van KLM extra worden getroffen, is heel Nederland in rep en roer omdat het om KLM gaat. Maar we moeten niet vergeten dat de hele reissector al tien maanden zwaarder getroffen wordt dan wie dan ook en echt helemaal stilstaat.’
Kers zegt begrip te hebben voor de strenge maatregelen om het virus te bestrijden, maar tekent aan dat voor bedrijven wel perspectief nodig is. ‘De branche heeft perspectief nodig en daarbij is elke vorm van steun welkom.’ (Archieffoto TravMagazine).