
Jan Henne De Dijn, topman van de D-rt Groep verwacht dat de boekingen halverwege maart weer zullen starten, en dat er pas in de zomer weer gereisd gaat worden. Dit stelt de kersvers mede-eigenaar (samen met Marije Haeck) in een interview met De Telegraaf. Hij sluit niet uit dat prijzen omhoog gaan door capaciteitsproblemen. Hij spreekt tevens vertrouwen uit in de reisbureaus en oppert een systeem waarin de aanbetaling voor de reis op een derdenrekening wordt gestort.
Ook spreekt hij over de, zeker in deze tijden, bijzondere overname van de Groep D-rt van het Duitse RT/Raiffeisen Touristik Group GmbH: ‘Door corona viel het besluit dat de organisaties in Nederland en Duitsland beter apart van elkaar hun markten weer kunnen bouwen. En de crisis deed ook iets met de prijs. Overigens had ik al eerder aangeboden om het bedrijf te kopen.’ Aldus de topman. ‘De overnamesom is niet bekend gemaakt. De omzet is teruggevallen van circa een half miljard naar ’hooguit’ €30 miljoen in 2020, aldus Henne De Dijn in de ochtendkrant.
Hema
Hij spreekt zijn vertrouwen uit in de reisbureaus: ‘Onze rol als bemiddelaars wordt alleen maar belangrijker in de wereld waar iedereen zijn eigen reis op internet kan samenstellen. Wij regelen alles in vijf uur, terwijl een gezin daar zelfstandig 70 uur over doet. Bovendien zijn wij aanspreekbaar, mocht er iets misgaan. We zijn de Hema van de reiswereld.’
Om de komende maanden door te komen heeft de topman liquiditeit bedongen bij de vorige eigenaar. Daarna gaat hij uit van herstel: ‘Ik heb een onwrikbaar geloof in dat mensen weer willen reizen. Iedereen wil er weer op uit. Maar dat zal ook met nodige uitdagingen gepaard gaan, want ik verwacht minder capaciteit aan vluchten en hotels als gevolg van corona. Het zal nog wel een tijd duren voordat bijvoorbeeld de luchtvaart weer op volle sterkte is. Het zou zelfs kunnen dat de prijzen omhoog zullen gaan.’
En zo zijn er meer uitdagingen om het weer in de gunst te komen bij de klant. ‘De voucherbank is een belangrijke stap, want daardoor zien mensen hun geld terug. Dat helpt om het vertrouwen weer terug te krijgen. Een concern als TUI vraagt nu al 30% aanbetaling van de consument, en zij houden dit geld maanden vast om hun eigen bedrijf gaande te houden. Eigenlijk moeten we toe naar een systeem waarin de aanbetaling op een derdenrekening wordt gestort, zodat de consument weet dat het niet weg is als een bedrijf omvalt’ zo laat de CEO optekenen.
“Eigenlijk moeten we toe naar een systeem waarin de aanbetaling op een derdenrekening wordt gestort, zodat de consument weet dat het niet weg is als een bedrijf omvalt’ zo laat de CEO optekenen.”
Toe maar! Nog meer bureaucratie! En gaan de luchtvaartmaatschappijen dan ook een derdenrekening opzetten? In Qatar of Bangkok zeker?
Voor het gemak vergeten we maar even dat er ook nog een Stichting Garantiefonds Reisgelden bestaat.