
Alexandre de Juniac, de topman van luchtvaartkoepel IATA, luidt de noodklok. De luchtvaart heeft dringend behoefte aan meer financiële steun van overheden, nu de bestaande steunprogramma’s van de diverse landen aflopen en het herstel langer op zicht laat wachten dan gedacht.
Voor het tweede halfjaar rekent IATA op een verlies van 77 miljard dollar, ofwel 65 miljard euro. Ook volgend jaar worden nog rode cijfers geschreven.
Volgens De Juniac ‘verbranden’ de airlines momenteel veel cash. Voor de tweede helft van het jaar wordt verwacht dat luchtvaartmaatschappijen ruim 250.000 euro per minuut verliezen.
‘We verliezen geld omdat we niet snel genoeg op de kosten kunnen besparen om de gevolgen te compenseren van het feit dat we ons werk niet kunnen doen. De grenzen blijven grotendeels gesloten’, zegt De Juniac in een verklaring.
De prognose voor het komende jaar is niet veel beter. IATA verwacht dat de airlines pas in 2022 weer winst maken. ‘De crisis is dieper en duurt langer dan we hadden verwacht.’
In de airline-sector zijn volgens De Juniac 4,8 miljoen arbeidsplaatsen in gevaar.
‘De komende maanden zijn traditioneel de zwakste voor luchtvaartmaatschappijen. Normaal gesproken overleven ze op de winst van de drukke piekperiode in juli en augustus. Die boost hebben we dit jaar niet gekregen.’
IATA vraagt de diverse overheden om verdere steun. Luchtvaartmaatschappijen ontvingen tot nu toe 160 miljard dollar aan staatssteun, inclusief uitkeringen voor werktijdverkorting, belastingvermindering en andere subsidies.
‘Dat was een reddingslijn. Zonder dit zouden we veel meer faillissementen en banenverlies hebben gezien. Nu eindigen de meeste van die steunprogramma’s. Het is dus tijd om regeringen te vragen om extra maatregelen te nemen, om ze op langere termijn te vervangen of uit te breiden.’
De Juniac dringt aan op het systematisch testen van passagiers op het coronavirus voor vertrek. ‘Dit moet regeringen het vertrouwen geven om de grenzen te heropenen.’
Bij IATA zijn 290 luchtvaartmaatschappijen aangesloten, die samen goed zijn voor 82 procent van het luchtverkeer. (Foto IATA)

[…] de passagiersdaling niet zo snel als aanvankelijk werd gedacht. TravMagazine schreef daar eerder al […]