
Wie ondanks de coronacrisis positief wil blijven, kan zich vasthouden aan de woorden van marktonderzoeker Kees van der Most: ‘De behoefte aan vakantie bij de Nederlander blijft aanwezig. De interesse is er, alleen kijkt hij nu de kat uit de boom. De reisbranche kan hierop inspelen door meer flexibiliteit te bieden, zoals soepel annuleren.’
Kees van der Most is al meer dan 30 jaar marktonderzoeker in de reiswereld en omschrijft zijn werk als zijn passie. Jarenlang was hij onderzoeksdirecteur bij NBTC-NIPO Research en vormde hij met Ad Schalekamp een duo dat nauwgezet trends en ontwikkelingen in de reissector volgde.
Een paar jaar geleden ging Schalekamp met pensioen. Korte tijd later begon Van der Most zijn eigen onderzoeksbureau in de reiswereld onder de naam Trends & Tourism. Dankzij zijn ervaring van meer dan drie decennia kan hij de statistische cijfers ook interpreteren en in historisch perspectief plaatsen.
Tijdens de laatste editie van de Vakantiebeurs presenteerde Van der Most op het Travel Congress zijn toekomstvisie op de Nederlandse vakantiemarkt.
Kort na publicatie brak de coronacrisis uit. Veel zaken zijn daardoor in een heel ander licht komen te staan. Recent presenteerde Van der Most een vernieuwde versie van zijn toekomstvisie. Deze is gebaseerd op uitgebreid deskresearch, tientallen expert interviews en consumentenonderzoek.
Toekomstvisie
Van der Most erkent dat het met de snelle ontwikkelingen lastig is een toekomstvisie te formuleren. Wat volgens hem blijft, is de wens van de consument om op vakantie te gaan. ‘Mensen blijven behoefte hebben om op vakantie te gaan. Dat zag je ook bij crises in het verleden.’
Van der Most maakt een vergelijking met de financiële crisis van 2008. ‘De impact van die crisis was veel minder groot dan nu. De vakantieparticipatie bleef toen boven de 80 procent. Hoe dat nu uitpakt, is lastig te zeggen. Het gaat nu om de strijd om het virus onder controle te krijgen. Laten we er vanuit gaan dat we volgend jaar een vaccin hebben. Daarnaast is de impact op de economie onzekerder. De impact van de economische daling zal dit keer waarschijnlijk groter zijn. Bij de financiële crisis van 2008 duurde het drie jaar voor de bestedingen weer op het oude niveau waren.’
Volgens Van der Most heeft de coronacrisis ervoor gezorgd dat bij veel mensen het onbezorgde van een vakantie eraf is. ‘Mensen missen vertrouwen en zijn op zoek naar zekerheid en flexibiliteit. Het is een belangrijke uitdaging voor de reisbranche om dat vertrouwen weer terug te winnen. De interesse voor vakantie is nog steeds aanwezig, maar veel mensen kijken de kat uit de boom. Dat betekent onder meer dat de klant later gaat boeken. Meer soepele annuleringsvoorwaarden om de klant over de streep te trekken zijn dan belangrijk. Het vertrouwen moet weer herwonnen worden.’
Veel klanten hebben volgens Van der Most begrip voor de huidige moeilijke situatie waarin de Nederlandse reisbedrijven zich bevinden. ‘Dat zag je bij de reisvouchers. Deze waren een goede oplossing in de beginfase van de coronacrisis. Maar liever krijgen mensen, zo blijkt ook uit consumentonderzoek, direct hun geld terug. Om vertrouwen te herstellen, is daarnaast betrouwbare informatie en heldere communicatie van groot belang. Dat de reissector negatief werd benaderd in de media voedde het negatieve sentiment. Herstel van omzet en herstel van vertrouwen gaan hand in hand.’
Lees het complete interview met Kees van der Most in de zojuist verschenen TravMagazine #35.
