
Boekjaar 2020 had een van de beste jaren kunnen worden in het bestaan van de Jong Intra Vakanties. Corona gooide echter roet in het eten. ‘We hebben in een rollercoaster gezeten’, zegt commercieel directeur Coby van Dongen. ‘We willen 1 november een de Jong Intra after corona gerealiseerd hebben.’
Hoe heb je de afgelopen maanden beleefd?
‘Daar zijn bijna geen woorden voor te vinden. Het was erg intens, veel drukker, echt onwerkelijk. We waren alleen maar bezig met dingen waarmee je niet bezig hoort te zijn, zoals repatriëren, omboeken, klanten teleurstellen, de soms pittige gesprekken met leveranciers. Het waren intense maanden. Het was een rollercoaster, echt bizar.’
Hoe stellen de aandeelhouders Kupers en Beuk zich op?
‘Om de twee of drie weken hebben we een conference call over de stand van zaken en geven we inzicht in onder andere onze liquiditeitsprognoses. Ze leven erg mee uiteraard. Ook de bussen staan al maanden stil. We mogen nu, met dank aan iedereen in de sector, weer rijden met protocollen die we met elkaar hebben uitgewerkt. Maar tussen mogen en kunnen zit een groot gat, want onze klanten zijn erg huiverig. Onze eerste bus die kan vertrekken, is 3 augustus, met 30 klanten naar Nauders. Eind juli zouden drie bussen naar Schotland gaan, maar het reisadvies bleef op oranje, zodat we 21 dagen voor vertrek moesten annuleren. En drie dagen later, 18 dagen voor vertrek, gaat Schotland op geel. Op dat moment riep ik heel veel dingen die ik liever niet herhaal. Op 3 augustus zouden we ook een mooie reis naar Scandinavië uitvoeren, maar die reis moet slechts vier uur door Zweden rijden, en dat land is nog niet op geel. Dus weer annuleren.’
De Jong Intra kwam al snel met een alternatief aanbod dichtbij-vakanties. Heeft dat de omzet nog een beetje kunnen compenseren?
‘Je zegt het goed, een beetje. Het wordt goed geboekt, maar het is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat. We hebben bizar veel dossiers uit de systemen moeten halen. Verre reizen worden voorlopig niet uitgevoerd, busreizen vrijwel niet. Tegen dat soort producten, met goede omzetten en rendementen, kan een dichtbij-arrangement niet op. Vooral Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland worden geboekt, op basis van eigen auto, daarmee voelt de klant zich comfortabel. Hij heeft het gevoel dat hij zo terug kan als er iets aan de hand is.’
Je bent altijd positief ingesteld. Hoe zie je de toekomst van de Jong Intra?
‘Bij mij is het glas inderdaad altijd half vol. We zijn bezig met de Jong Intra after corona. Het moge duidelijk zijn dat in 2021 en ook in 2022 de omzet nog niet op het niveau van 2019 zal liggen.’
‘Voor 2021 en 2022 moet je realistisch zijn, naïviteit kennen we niet. We hebben meerdere prognoses, waarbij we uitgaan van een index van 60 en 70. Dat betekent dat je dan ook 30 tot 40 procent van je kosten moet afschalen. Dat geldt ook voor personeel inderdaad. Dat doet pijn en geeft emotie, ook bij de mensen die de gesprekken met de betreffende medewerkers moeten voeren. Maar als we niets doen, redden we het niet. Als we wel ingrijpen, en de Nederlander gaat straks reizen, zeker als er een vaccin is, dan kunnen we door.’
Wanneer is dat?
‘Ik verwacht dat het half 2021 wordt. Maar dan op een lager niveau. We moeten dus onze organisatie aanpassen op die 60 tot 70 procent. Dat geldt ook voor alle kostensoorten en onze productlijnen. We kijken waar we goed in zijn, toegevoegde waarde leveren, maar ook wat we moeten afstoten. Het plan is vergevorderd, maar nog niet gereed. We willen 1 november een de Jong Intra after corona gerealiseerd hebben. Het brengt ook risico’s mee, als een leverancier of een retailer zijn deur moet sluiten. Of als de Nederlander niet zo snel weer reislustig wordt. We houden overal rekening mee, we zijn positief maar tevens realistisch ingesteld, zeker wat betreft de reislust van de Nederlander.’
Lees het complete interview met Coby van Dongen in de zojuist verschenen TravMagazine #31. ‘Ik vraag retailpartners transparant te zijn over de vouchers.’ (Archieffoto TravMagazine)