
EasyJet kondigde al eerder aan op 15 juni een aantal vluchten hervatten. Het gaat om een beperkt aantal routes waarvan easyJet denkt dat er voldoende vraag is om winstgevend te kunnen vliegen. De aanvankelijke dienstregeling bevat voornamelijk binnenlandse vluchten in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
Verdere routes zullen worden aangekondigd naarmate de vraag van klanten toeneemt en de beperkingen binnen Europa worden versoepeld. ‘Tot dusver zijn de trends die wij zien in boekingen op de hervatte vluchten bemoedigend en verbeteren de indicaties voor de vraag deze zomer. Boekingen voor de winter liggen, in vergelijking met deze tijd vorig jaar, hoger. Dit komt mede door passagiers die eerdere, door het coronavirus verstoorde vluchten, omboeken naar een latere datum.’
Wat de fiscale capaciteit in Q4 2020 (juli t/m september) betreft, verwacht easyJet op dit moment om 30% van haar capaciteit zoals gevlogen in Q4 2019 te vliegen. Dit zal steeds worden geëvalueerd om in te spelen op veranderende regelgeving en vraag vanuit passagiers. Onze commerciële planning- en data science-teams zullen gedurende de zomer en winter van 2020/21 blijven werken aan verschillende vraagscenario’s.
Verder vooruitkijkend verwacht easyJet dat de vlootomvang aan het einde van het FY2021 aan de lagere kant zal zijn, met ongeveer 302 vliegtuigen. Dit zijn 51 vliegtuigen minder dan de verwachte vlootomvang voor het einde van FY2021 die voor COVID-19 aan de markt bekend was gemaakt. Dit aantal is inclusief 3-4% stand-by vliegtuigen tijdens het hoogseizoen. De vermindering van de vlootomvang zal worden behaald door de eerder aangekondigde maatregelen, waaronder het uitstellen van nieuwe vliegtuigleveringen en het opnieuw leveren van geleasede vliegtuigen.
In overeenstemming met de prognoses gesteld door IATA is easyJet van mening dat de marktvraag in 2019 waarschijnlijk pas in 2023 opnieuw zal worden bereikt. De vlootovereenkomst met Airbus geeft easyJet de flexibiliteit om te reageren op de veranderende omstandigheden waar we de komende tijd mogelijk mee worden geconfronteerd. Als een lowcost luchtvaartmaatschappij met een sterk netwerk zijn wij echter van mening dat wij goed in de markt staan om klanten te kunnen voorzien van vluchten met een goede waarde in de aankomende herstelperiode.
Het optimaliseren van de luchtvaartmaatschappij en de kostenstructuur
Om de herstructurering van ons bedrijf te bewerkstelligen, zal easyJet binnenkort in overleg gaan met medewerkers om het personeelsbestand met maximaal 30% te verminderen. Dit komt mede door het verkleinen van de vloot, de optimalisatie van ons netwerk en de bases, de verbeterde productiviteit, en de bevordering van efficiëntere manieren van werken. We zullen dit overleg de komende dagen starten.
EasyJet blijft ook op andere kostenposten maatregelen nemen om de kosten en niet-kritieke uitgaven van het bedrijf te verminderen. Enkele aandachtsgebieden zijn:
• Luchthavens en grondafhandeling: onze teams voeren actief overleg met luchthavens en grondafhandelaars om contracten te herzien en kosten te verlagen.
• Onderhoud: tijdafhankelijke onderhoudsuitgaven zijn uitgesteld als gevolg van minder vliegen. Verder blijven onze teams gesprekken voeren met leveranciers.
• Verkoop en marketing: onze commerciële teams heronderhandelen momenteel met bureaus over de budgetten en geven hierbij prioriteit aan activiteiten die de verkoop optimaliseren terwijl we ernaar streven het vliegen te herstarten.
Financiering
Zoals onlangs aangekondigd, heeft easyJet twee leningen afgesloten voor een totaalbedrag van c. £ 400 miljoen. Beide leningen vervallen in 2022 en zijn beveiligd tegen vliegtuigactiva. Ook heeft easyJet met succes £ 600 miljoen Commercial Paper uitgegeven via de Covid Corporate Financing Facility (CCFF) en hebben we volledig gebruik gemaakt van een Revolving Credit Facility van $ 500 miljoen, die ook beveiligd is tegen vliegtuigactiva.
Verder blijven we samenwerken met een actieve verhuurdersmarkt die geïnteresseerd is in het kopen van vliegtuigen uit de easyJet vloot op een sale en leaseback-basis. Aankondigingen over de voortgang van deze opdrachten zullen te zijner tijd worden gedaan, de verwachte opbrengst zal naar verwachting tussen de £ 500 en £ 650 miljoen bedragen.
Na afsluiting van al deze financieringsinitiatieven verwachten we een totale extra liquiditeit van c. £ 2,0 miljard te hebben gegenereerd, aangezien onze cash burn door het aan de grond houden van de vloot grotendeels in overeenstemming is met de schattingen die in april zijn gepubliceerd.
Nieuwe veiligheidsmaatregelen
Naast de hervatting van de diensten, kondigde easyJet ook een reeks nieuwe maatregelen aan om de gezondheid en het welzijn van zowel passagiers als bemanning aan boord te helpen waarborgen. Deze omvatten:
• Passagiers, cabinebemanning en grondpersoneel moeten maskers dragen
• Extra reiniging en desinfectie van easyJet-vliegtuigen
• Beschikbaarheid van desinfectiedoekjes en desinfectiemiddel aan boord
• Aanvankelijk zal er geen eten aan boord worden geserveerd
De maatregelen zijn in overleg met de luchtvaartautoriteiten, de internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO en het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart, EASA, geïmplementeerd. Ook zijn de maatregelen in overeenstemming met zowel de relevante nationale autoriteiten alsmede medisch advies.
Vooruitzichten
Gezien de aanhoudende onzekerheid is het in dit stadium niet mogelijk om voor de rest van het boekjaar FY20 financiële vooruitzichten te bieden. Zoals in deze update wordt aangetoond, blijven we echter elke stap nemen die nodig is om de kosten te verlagen, de cash burn te conserveren, de liquiditeit te vergroten, het bedrijf te beschermen en ervoor te zorgen dat het goed is gepositioneerd wanneer we weer gaan vliegen.
easyJet publiceert op 30 juni 2020 de halfjaarresultaten (voor de zes maanden tot en met 31 maart 2020).
Johan Lundgren, easyJet CEO: ‘We realiseren ons dat dit zeer moeilijke tijden zijn en dat we zeer moeilijke beslissingen in overweging moeten nemen die gevolgen zullen hebben voor onze mensen, maar we willen zoveel mogelijk banen voor de lange termijn beschermen.
We blijven gefocust op het doen van wat goed is voor het bedrijf en zijn gezondheid en succes op lange termijn, na de snelle actie die we de afgelopen drie maanden hebben ondernomen om de uitdagingen van het virus aan te gaan. Hoewel we op 15 juni weer beginnen met vliegen, verwachten we dat de vraag langzaam zal toenemen en pas over ongeveer drie jaar weer op het niveau van 2019 zal zijn.
Tegen deze achtergrond zijn we van plan de omvang van onze vloot te verkleinen en het netwerk en onze bases te optimaliseren. Als gevolg hiervan verwachten we dat het personeelsbestand in het hele bedrijf met 30% zal afnemen en zullen we de kosten en niet-kritieke uitgaven op elk niveau blijven schrappen. De komende dagen starten we het overleg met onze medewerkers.
We willen ervoor zorgen dat we als een nog concurrerender bedrijf dan voorheen uit deze pandemie komen, zodat easyJet ook in de toekomst kan gedijen.’