
Het kabinet steunt luchtvaartmaatschappij KLM met een steunpakket ter waarde van 2 tot 4 miljard. Dat hebben minister Hoekstra van Financiën en minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur vrijdagavond bekendgemaakt tijdens een persconferentie. De steun zal bestaan uit garantstellingen en leningen. Wel worden er voorwaarden aan verbonden. Heel concreet betekent dit geen dividenduitkering, geen bonussen en geen winstdeling zolang KLM gebruik maakt van de steun.
Hoe het steunpakket er exact uit komt te zien, kan minister Hoekstra van Financiën nog niet zeggen. Daarover is het kabinet nog met banken in gesprek. Hij noemt de financiële steun wel essentieel: ‘Op dit moment kan het bedrijf nog echt wel een paar weken verder. Maar we zullen ons allemaal realiseren dat als 90 procent van de vloot of meer aan de grond staat, het einde wel snel in zicht komt. Als je de stap neemt, zoals het kabinet voornemens is om die te nemen, en je vervolgens ook nog kapitaal verschaft aan de onderneming, dan kan Air France-KLM het hopelijk uitzingen voor de komende jaren.’
Beter voorbereid
De Franse staat heeft op haar beurt aangegeven 7 miljard aan financiële steun aan Air France te willen verlenen, in de vorm van een garantiestelling en een directe lening. Hoekstra: ‘De steun van beide overheden geeft Air France-KLM de ruimte om geld te lenen en lopende kosten te blijven dragen. Voor de crisis was het al van belang om te werken aan de weerbaarheid van het bedrijf. En door nu stappen te zetten, is KLM straks beter voorbereid op de crisis. Dat is verantwoordelijk en redelijk, maar het gaat om belastinggeld van ons allemaal, en dat betekent dat we er ook iets voor terugvragen.’
De komende tijd zal het kabinet samen met KLM kijken naar de precieze voorwaarden, op terreinen als winstbestemming, arbeidsvoorwaarden en duurzaamheid. Heel concreet betekent dit bijvoorbeeld geen dividenduitkering, geen bonussen en geen winstdeling zolang KLM gebruik maakt van de steun. Via een matiging van de salarissen, dienen ook de sterkste schouders binnen het bedrijf volgens Hoekstra de zwaarste lasten te dragen. ‘Daarnaast zullen we als kabinet vragen om een herstructureringsplan om de onderneming in een zwaar concurrerende markt ook in de toekomst gezond te houden. We hebben als kabinet steeds gezegd dat we er alles aan doen om KLM overeind te houden, en dus zetten we samen de schouders eronder, in het belang van KLM, Air France-KLM en de Nederlandse economie.’
‘Blauwe trots’
Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur vult aan: ‘De toestellen van KLM staan stil, Schiphol heeft nog maar 5 procent van de reizigers, en een groot deel van de luchthaven is veranderd in een parkeerplaats. Dat is een ontzettend pijnlijk beeld. KLM heeft immers nog maar net haar 100-jarig bestaan gevierd en liet tot voor kort ook heel mooie cijfers zien. Met deze steun houden we KLM nu op de been, en dat doen we niet alleen omdat het één van de grootste werkgevers en ook onze blauwe trots is, maar dat doen we zeker ook omdat een gezond en sterk KLM een onmisbare schakel is voor ons economisch herstel.’
De voorwaarden die het kabinet stelt aan de staatssteun, moeten volgens Van Nieuwenhuizen niet alleen gericht zijn op een gezond KLM voor de toekomst, maar er tegelijkertijd ook voor zorgen dat het maximaal bijdraagt aan de publieke belangen. ‘Dan denk ik aan duurzaamheid en vooral ook hinderbeperking. En dat betekent dus ook een verdere investering in de duurzame koers die KLM al heeft ingezet. We zijn met KLM in gesprek over de verdere uitwerking van de voorwaarden, maar je moet hierbij denken aan het terugbrengen van het aantal nachtvluchten en het verder verminderen van de CO2-uitstoot. We nemen deze maatregelen in het belang van KLM, en in het belang van Nederland.’
Foto: Minister Hoekstra van Financiën tijdens de persconferentie.