
De regering van Zuid-Afrika wil South African Airways niet langer financieel ondersteunen. Daarmee lijkt een faillissement nabij, helemaal nu de luchtvaartmaatschappij ontslagregelingen heeft aangeboden aan al haar 4.700 werknemers.
De regering zegt het geld hard nodig te hebben voor de bestrijding van het corona-virus en de economische crisis. Dat meldt onder andere Aerotelegraph.com.
De airline heeft al langer te kampen met financiële problemen. Eind februari zou de directie van South African Airways de aandeelhouders een saneringsplan presenteren. Maar toen het zover was, stelde de directie meer tijd nodig te hebben. Ondertussen brak de corona-crisis uit. Daardoor verviel ook de tweede termijn.
De nieuwe deadline is 29 mei. Maar het is onduidelijk of de nationale luchtvaartmaatschappij van Zuid-Afrika, die sinds afgelopen december onder bescherming van schuldeisers staat, nog zoveel tijd heeft. Het overleeft momenteel alleen dankzij een noodlening van de Staatsontwikkelingsbank van Zuidelijk Afrika van 3,5 miljard Rand, ofwel 220 miljoen euro.
De regering in Pretoria schreef voor Pasen in een brief dat South African Airways geen geld meer kan verwachten. Er zijn geen verdere garanties of subsidies, zei Pravin Gordhan, minister van Staatsbedrijven. Blijkbaar hadden de speciale beheerders van de luchtvaartmaatschappij nog eens tien miljard rand, ofwel 490 miljoen euro voor SAA gevraagd.
De speciale beheerders zouden het moeten doen met hun eigen middelen om South African Airways te redden, vervolgt de brief. Vertegenwoordigers van andere bedrijven hadden de regering eerder opgeroepen om geen rand meer in de luchtvaartmaatschappij te investeren. Ook de Zuid-Afrikaanse economie lijdt onder de crisis.
South African Airways heeft de afgelopen drie jaar meer dan 20 miljard rand, ofwel een miljard euro aan staatssteun ontvangen. Na de duidelijke afwijzing van de politiek houden experts in Zuid-Afrika rekening met het ergste: een faillissement. Hiermee zou een einde komen aan een bedrijf, waarvan de geschiedenis in 1934 is begonnen. (Foto Shutterstock)
