
Jordanië is weer terug op de kaart. In 2018 ziet het Jordan Tourism Board een wereldwijde groei van 6 procent. Voor 2019 wordt 4-5 procent groei verwacht. Ook de vluchtcapaciteit is dit jaar uitgebreid, met vier vluchten per week met Royal Jordanian en vanaf oktober drie vluchten met Transavia. ‘Toeristen lijken echt een inhaalslag te willen maken, de bucketlist afwerken.’
Dat bleek tijdens de Jordanië workshop in Amsterdam, waarbij ook de Jordanië ambassadeur Nawaf W. Tell aanwezig was. ‘Jordanië is weer terug op de kaart. What doesn’t kill us, makes us stronger.’ Daarmee doelt de ambassadeur op de vijf slechte jaren die Jordanië achter de rug heeft. Hoewel het land zelf een veilige haven is, zorgen omliggende landen als Libanon, Syrië en Irak voor veel onrust.
Vanaf 2010 tot 2016 lag het toerisme nagenoeg stil. Maar goed nieuws, want Jordanië lijkt weer terug op de kaart. De afgelopen twee jaar is er een wereldwijde groei, met ook vanuit Nederland een toenemende interesse. ‘Dit jaar zitten we bijna helemaal vol, dus dat is een goed teken’, zegt Ahmad Kraishan van het verkeersbureau Jordanië. ‘Nederland is een belangrijke markt voor ons, mede vanwege de directe connectie vanuit Amsterdam.’
Meer vluchten
Dit jaar neemt ook het aantal vluchten toe. Royal Jordanian, de home carrier van Jordanië, heeft de vluchtcapaciteit op Amsterdam in de afgelopen jaren afgebouwd, maar is nu weer terug op vier wekelijkse vluchten year round. ‘De wens is om dit aantal nog meer uit te breiden, maar dat is nog afhankelijk van de capaciteit op Schiphol’, zegt Pekka Smit, sales manager Nederland van Royal Jordanian. ‘Toeristen lijken echt een inhaalsag te willen maken. De bucketlist afwerken en de historische plaats Petra bezoeken. In de mei- en herfstvakantie zien we echt een piek in het aantal passagiers. Dan is Jordanië ook het meest aangenaam qua temperatuur.’ Royal Jordanian vliegt op de hub in Amman (Queen Alia International Airport) en op Akaba. Transavia vliegt vanaf oktober drie keer per week naar Jordanië, op Amman.
Foto: Teun Kees (Tourism Marketing Concepts, TMC, organisator van de workshop), Hakim Al-Tamimi (Jordan Tourism Board), Susan van Egmond (TMC), ambassadeur Nawaf W. Tell (Ambassade Jordanië) en Ahmad Kraishan (Jordan Tourism Board).