
Het beeldmerk en de garantie van SGR zorgen voor vertrouwen bij de consument en daardoor voor verhoogde conversie bij de aangesloten reisbedrijven. Dat zegt SGR-directeur Erik Jan Reuver, die tijdens het Reisgala werd uitgeroepen tot Travel Personality of the Year 2019.
In een gesprek met TravMagazine gaat hij nader in op de achtergronden van SGR en weerspreekt hij vooroordelen. Zoals de vraag in hoeverre de branche zelf profiteert van SGR, dat in eerste instantie een consumentenfonds is.
‘Uit allerlei onderzoeken blijkt dat ons beeldmerk en onze garantie zorgen voor vertrouwen en daardoor voor verhoogde conversie. Daar profiteert de branche van. Uit onderzoek dat we twee jaar geleden met de ANVR lieten uitvoeren, blijkt dat de consument bereid is 2 tot 5 procent meer te besteden als een bedrijf een logo voert waaruit de betrouwbaarheid blijkt. De klant is dan ook sneller bereid zijn reissom al bij voorbaat te voldoen.’
Volgens de jury heb je de kloof met de reisbranche overbrugd. Herken je je daarin?
‘Toen ik bij SGR kwam, hoorde ik al dat de markt SGR als formeel en autoritair zag. Monopolistengedrag. Je kon er niet omheen. Zonder het belang van het fonds uit het oog te verliezen, heb ik en met mij het team geprobeerd om wel te luisteren en om waarde toe te voegen, ondanks dat er soms een tegenovergesteld belang is tussen een reisorganisatie en SGR. Wij streven naar risico-minimalisatie en een ondernemer niet altijd. Die wil ondernemen en daar zo min mogelijk last van hebben. SGR stelt eisen en vraagt om zekerheden als je je wilt aansluiten. Daar zit van nature een discrepantie tussen wat de ondernemer wil en wat wij willen. Vaak vergeet men dat er door SGR wel vertrouwen is in een bedrijf als wij als keurmerk op de deur staan, waardoor consumenten hun vooruitbetaalde reissom durven te betalen. Hierdoor ontvangt de reisorganisatie wel een goedkope funding voor zijn bedrijf die hij weer kan aanwenden voor zijn activiteiten, het ondernemen en het uitvoeren van reizen. Hier staat dan tegenover dat SGR een gezonde bedrijfsvoering verlangt en een bankgarantie die hoort bij het risico dat men meebrengt.’
Sommige partijen verwijten je dat je te veel aan het belang van de consument denkt. Heb je daar nog werk te verzetten?
‘Ja, nog meer uitleggen en nog meer duidelijk maken hoe we elkaar kunnen versterken. Uitleggen hoe onze garantieregeling werkt en dat ons logo vertrouwen bij de klant wekt. Dat je daarmee inspeelt op de klant die zekerheid zoekt. SGR ontwikkelt samen met marketing-adviseur Jitske Roos en de ANVR een partner marketing-programma voor onze deelnemers, met content en adviezen om voor nog betere conversie te zorgen. We gaan hierbij met certificaten werken, net als Thuiswinkel.org. Deelnemers kunnen die op hun website plaatsen en als je klant erop klikt, ziet hij dat het bedrijf bij SGR is aangesloten en aan alle voorwaarden voldoet. Met het partner marketing-programma willen we waarde toevoegen voor onze deelnemers. We hopen dit in april aan onze deelnemers te presenteren.’
Ben je streng?
‘Nee, wel duidelijk. Duidelijkheid en streng zijn, worden vaak als begrip door elkaar gehaald. De spelregels van SGR zijn door de markt zelf bepaald en ik zie ons als neutrale partij hierin die zorgt voor een gezonde reismarkt.’
Lees het complete interview met Erik Jan Reuver in de zojuist verschenen TravMagazine 7. (Foto: TravMagazine/Nils van Houts).