
Rwanda wil in toeristisch opzicht werk maken van de Nederlandse markt. De Rwanda Development Board heeft daarom deze week een partnerschap ondertekend met het toeristische PR- en Marketingbureau Travelproof.
‘Wij zien op Europese markten een enorm groeipotentieel in het toerisme. De Nederlandse markt heeft al sinds decennia een zeer grote en ook groeiende doelgroep voor Afrika-reizen’, zegt Linda Mutesi, Division Manager Tourism Marketing van de Rwanda Development Board. ‘Niet alleen gericht op safari’s, maar juist ook op de gevarieerde culturen van ons continent. Het aantal gespecialiseerde reisorganisaties dat op Afrika actief is in Nederland is enorm.’
Rwanda, gelegen in Centraal-Afrika, is vooral bekend door zijn gorillasafari’s. Het land profileert zich niet alleen als een volwaardige safaribestemming, maar biedt bezoekers een brede variatie aan culturele en natuurlijke rijkdom. Het wildlife omvat ruim 150 diersoorten, waaronder de Big 5. Met de spreekwoordelijke 1.000 heuvels, vulkanen tot ruim 4.500 meter hoogte en de 227 kilometer lange Congo Nile Trail heeft Rwanda veel ‘must sees’ binnen haar landsgrenzen.
Het toeristisch product van het land is, behalve de gorillapopulaties, relatief onbekend. In de hedendaagse trend van betekenisvol reizen, het opdoen van unieke ervaringen en het bijdragen aan lokale gemeenschappen ziet Rwanda enorme groeikansen. Het land wijst op de frequente vliegverbindingen vanuit Amsterdam Schiphol en Brussel Zaventem naar de Rwandese hoofdstad Kigali.
Volgens Managing Partner Harry Betist van Travelproof richten de plannen zich op een veelheid aan initiatieven. ‘Zowel met het vizier op de potentiële bezoeker als ook de reisprofessional. Daarbij zullen we zowel klassieke als out-of-the-box communicatie toepassen. Het is belangrijk om Rwanda als compleet Afrikaans vakantieland bekender te maken. Een machtig land met een unieke propositie die veel verder gaat dan alleen safari.’
Foto: Ambassadeur Jean Pierre Karabaranga en Harry Betist bezegelen het partnerschap.