
Het initiatief om een werkgroep op te richten die zich specifiek bezighoudt met ZRA-gerelateerde zaken, is een goede zaak, zegt Arjan Kers, general manager van TUI Nederland. Met de uitspraken van sommige partijen dat zij het voeren van het ANVR-logo niet zo belangrijk vinden en overwegen uit de ANVR te stappen, is hij het absoluut oneens.
Kers reageert hiermee desgevraagd op de commotie die is ontstaan rond de heffing van 100 euro per ZRA die de ANVR wil invoeren. Zo liet Fred van Eijk (Travel Counsellors) eerder al weten dat hij overweegt het ANVR-lidmaatschap op te zeggen als de branchevereniging de plannen voor een heffing van 100 euro per ZRA niet aanpast. Wel zegt Van Eijk dat hij voorstander is van een werkgroep die gezamenlijk een aantal ZRA-gerelateerde zaken aanpakt.
Kers reageert als general manager van TUI Nederland. ‘Het is belangrijk voor de consument dat wij als branche betrouwbaar en transparant zijn, dat ze weten wíe hen de reizen verkoopt. Reizen verkopen is geen hobby, maar serious business. Ik vrees dat sommige ZRA’s het risico van reizen verkopen onderschatten, zeker onder de huidige reiswetgeving. De goede niet te na gesproken natuurlijk, want dat zijn er ook vele’, zegt Kers.
‘Het is voor de consument, maar ook voor de reisindustrie belangrijk dat de spelers in de branche bekend zijn, dat iedereen ze in beeld heeft. De introductie van een bijdrage per ZRA draagt daar zeker aan bij. Ik heb gelezen dat er de wens is om een werkgroep op te richten die zich specifiek met ZRA-gerelateerde zaken bezighoudt. Dat lijkt me een uitstekend plan en dat komt ook ten goede aan de kwaliteit en de duidelijkheid.’
‘Ik heb uitspraken gezien dat het voeren van een ANVR-logo niet zo belangrijk zou zijn en er daarom overwogen wordt om uit de ANVR te stappen. Ik ben het daar absoluut niet mee eens; wanneer we onze branchevereniging verder willen professionaliseren, dan betekent dit voor de leden ook automatisch een bijdrage in hun eigen onderneming, in de toekomst. Ten aanzien van dat lidmaatschap kan ik trouwens heel helder stellen dat het TUI-aanbod niet verkocht kan worden door retailers die niet zijn aangesloten bij ANVR en SGR. Wij zullen altijd de consument de bescherming willen bieden die is afgesproken, maar ook de transparantie die uitgaat van een ANVR-lidmaatschap en dat betekent ook dat we van onze wederverkopers verlangen dat zij aan die basisvoorwaarden voldoen.’