
Er is veel commotie ontstaan naar aanleiding van de betalingsachterstand van TravelBird. Jan Driessen, interim woordvoerder van TravelBird, zegt dat de financiële problemen zijn ontstaan doordat TravelBird geen buffer had om de uitgaven op te vangen. ‘Dan moet je rekken in de betalingen, en dat wreekt zich nu.’
Jan Driessen schetst de situatie als volgt: ‘Alle reisorganisaties die over het hele jaar gaan hebben met seizoensfluctuaties te maken, waarin inkomsten en uitgaven niet gelijk lopen. Veel van die reisorganisaties vangen dat op met seizoenskredieten. Dat heeft niets met de gezondheid van een bedrijf te maken, maar met het opvangen van de seizoensverschillen die je hebt. Dat hebben ook hele grote reisorganisaties gehad als het oude Oad, ook toen ze nog heel goed functioneerden. In de winter zakt ‘ie langzaam in en in de zomer kom je er dan weer uit. Die seizoenfluctuaties staan vast.’
Maar de klant heeft toch betaald, waar is het geld dan gebleven? ‘Het geld van de klant gaat niet één op één naar de partners. De uitgaven worden allemaal in één grote pot gezet, waaruit wordt betaald. Dat moet allemaal precies gelijktrekken. Het gekke is, dat het bij TravelBird nog nooit zo goed is gegaan als nu. Het eerste half jaar hebben ze zwarte cijfers geschreven en waren ze voor het eerst positief. Maar ze hebben geen financiële buffer waarmee ze verder kunnen, zoals andere reisorganisaties hebben. Waarom niet? Ze zijn een startende onderneming. Heel hard groeiend hebben ze extra sells gekregen, ze hebben een omzet van 200 miljoen… Dat zijn enorme bewegingen die dan gemaakt worden. En als je dan geen buffer hebt, dan gaan de uitgaven verder omhoog dan de inkomsten. Dan kan het al snel dat je even moet rekken in de betalingen, en dat is hier gebeurt. Eigenlijk laat je je partners dan iets langer wachten in de hoop dat er daarna weer inkomsten komen, en dat wreekt zich nu. De betalingstermijn stretchen is niet uitzonderlijk in de branche, maar als het te lang duurt dan zeggen kleine partners terecht: nou is het genoeg geweest, we financieren TravelBird hier niet voor, wat ze dan in principe zouden doen. Dat is natuurlijk uiterst vervelend, en daarom heeft TravelBird ook publiekelijk excuses gemaakt naar haar klanten en partners. Dit was nooit de bedoeling geweest, maar het kon even niet anders.’
Is dit een voorbode van faillissement voor TravelBird? ‘Dat hoop ik natuurlijk niet. Wanneer het vertrouwen ontbreekt, kan het zomaar een self- fulfilling prophecy worden. Ik hoop dan ook dat iedereen het beperkt tot wat het is, een vertraging in de betalingen waarvan tientallen klanten op een totaal van 7 miljoen last hebben gehad. Dat is heel vervelend.’
In de toekomst moet TravelBird volgens Driessen meer financiën opbouwen om dit soort problemen te voorkomen.
wat moet je nu al komende reiziger doen.
over twee weken hebben geboekt voor spanje
Net doen alsof er niets aan de hand is ! En Travel Bird gaat gewoon door met het sturen van mails met aanbiedingen zonder de geadresseerden gelijktijdig te informeren over hun financiële status.
Hebben ze daarvoor toestemming van het SGR, die straks wellicht een nog grotere schade moet afdekken !
Inderdaad slecht verhaal. Je klanten op te laten draaien voor jouw ondernemersproblemen. En als het mis gaat ook deze mensen afschepen met een flutcompensatie. Ik raad iedereen af bij ze te boeken. Het risico is te groot. Je staat gezellig met je gezin in een hotellobby waar je je kamer niet in mag omdat ze niet betaald hebben( wat ik mee maakte) of ze zijn failliet en ben je alles kwijt. Het kan natuurlijk ook goed gaan. Neem jij het risico?
Startend sinds 2010? Tijd eens op te houden met starten dan. Wat een onzin Misschien te goed betaalde top?
Wat een ontzettend slecht verhaal van Travelbird. Travelbird is dus een onbetrouwbare partij die bewust het risico neemt dat klanten voor een dichte deur komen te staan, door in plaats van een seizoenslening af te sluiten en netjes de rekeningen te betalen, gewoon rekeningen onbetaald laat. Ondertussen hebben de oprichters Symen en Dennis miljoenen op de bank staan (hadden die niet even voor kunnen schieten?) en hebben ze recent zelfs een nieuwe site gelanceerd onder de naam Blackbird.
Verkeerde focus van dit bedrijf!! Betrouwbaarheid moet op 1 staan!!
Ja nogmaals dus slecht financieel management.,slecht verhaal, Travelbird.
Wat een slechte reactie , Jan Driessen onwaardig ! Met name daar waar dit wordt vergeleken met de OAD casus waar Jan Driessen ook woordvoerder voor is ! Heeft niets met elkaar te maken , Het gaat niet goed met Travel Bird( liquiditeit) , wees dan daar eerlijk over en zit de storm uit !
Eerst maar eens afwachten wat er gebeurd . Als ieder ,net als bij een bank in de problemen , slecht nieuws gaat verspreiden dan weet je zeker dat het fout gaat.