
Een persoonlijke relatie opbouwen met de klant en zorgen dat je de controle over de bedden hebt. Dat zijn enkele zaken die Ronnie Rokebrand (ex-Elmar Reizen) zou doen als hij opnieuw zou beginnen. Rokebrand maakte recent zijn debuut als thrillerschrijver met het boek Operatie Hanokhim.
Met het verschijnen van zijn eerste thriller is de cirkel rond, want Rokebrand begon zijn loopbaan als schrijver van reisgidsen. Nadat hij een halve boekenplank had volgeschreven, was hij in 1996 medeoprichter van Elmar Reizen, het eerste online reisbureau van Nederland, waar hij CEO werd. ElmarReizen is inmiddels opgegaan in de Vakantie Discounter, dat nu eigendom is van Otravo.
‘Ik vind dat de Vakantie Discounter zich online heel goed heeft doorontwikkeld, daar heb ik veel respect voor. Ik ben zelf eigenlijk nooit gestopt met het aan de man brengen van vakanties via internet. Alleen heb ik me de laatste jaren vooral gericht op de affiliate marketing en de vakantiehuizenmarkt.’
Hoe zou je het nu aanpakken als je in de reisbranche zou beginnen?
‘Dat is geen eenvoudige vraag. Ik zou me in ieder geval richten op plekken waar je een rol kunt spelen in het contact met de klant of op de controle over de bedden. Je ziet dat ook de traditionele partijen die kant op gaan. Reisbureaus proberen online en offline de relatie met de consument te versterken in een steeds groter verzorgingsgebied; terwijl touroperators zich meer en meer richten op unieke producten, zoals eigen (thema)hotels en dergelijke.’
Wat zie je als bedreiging voor de reisbranche?
‘Dat zijn op langere termijn de grote wereldspelers op online gebied, zoals Google, Facebook, Microsoft, Alibaba en Amazon, om er een paar te noemen. Het aantal klantcontacten dat zij per dag hebben is enorm en zij zullen deze contacten steeds meer willen converteren naar de verkoop van producten, waaronder vakanties. In welke vorm, bijvoorbeeld als producent, als verzorger van het klantcontact of in een combinatie van beide, is nog niet helemaal duidelijk. Op dit moment neemt Google Flights de rol in van makelaar in vluchten, maar dat kan natuurlijk veranderen.’
Waar zie je kansen?
‘Er zijn denk ik altijd kansen, zeker in een groeiende economie. Ondernemingen die volledig zijn gedigitaliseerd, kunnen hun energie meer en meer richten op een hechte relatie met hun klanten of zich gaan richten op unieke producten.’
In zijn boek Operatie Hanokhim (uitgeverij LetterRijn) vertelt Rokebrand het (fictieve) verhaal van de Nederlandse journalist Mike, die er in Senegal getuige van is dat een vrouw op gruwelijke wijze om het leven wordt gebracht. De volkerenmoord in Rwanda dient hierbij als decor. ‘Ik was verbaasd over de vele vraagtekens die rondom deze volkerenmoord zweefden. In 3 maanden tijd werden er 900.000 mensen op gruwelijke wijze vermoord, zonder dat iemand ingreep. Terwijl we na de tweede Wereldoorlog toch hadden afgesproken dat zoiets nooit meer mocht gebeuren.’
Lees het complete interview met Ronnie Rokebrand in TravMagazine 29.