
ANVR-voorman Frank Oostdam maakt zich ernstig zorgen over de discussie rond Schiphol en Lelystad. ‘Het lijkt me goed dat de reis- en luchtvaartsector zich nadrukkelijker in de discussie mengt en actief aan het maatschappelijk debat meedoet. Dat debat is nu gekaapt door actiegroepen, waarbij het lijkt te gaan om hard schreeuwen en not in my back-yard. Het is goed als de luchtvaartsector aan de discussie meedoet op basis van feiten en duidelijk maakt wat er al gebeurt om de CO2-uitstoot te beperken, dat er bijvoorbeeld al wordt gevlogen met toestellen die stiller en zuiniger zijn.’
Dat stelde Oostdam donderdagavond tijdens de BBQ at the Beach, dat de ANVR samen met Schiphol voor de vijfde keer had georganiseerd. Voor de lustrumeditie van het evenement, dat opnieuw in Beachclub Bloomingdale in Bloemendaal aan Zee plaatsvond, hadden zich bijna 400 branchegenoten aangemeld, een record.
Oostdam stelde zich hardop de vraag of de reis- en luchtvaartsector voldoende naar buiten treedt en voldoende met milieu bezig is. Hij gaf zelf het antwoord. ‘Ik ben bang dat het niet genoeg is. Willen we als sector toekomstgericht blijven en geloofwaardig blijven, dan is het van belang dat we de problematiek genuanceerd benaderen. We moeten voorkomen dat we als sector in de hoek van de tabakssector worden geduwd, dat mensen zich bijna schamen wanneer ze gaan vliegen. Het gaat erom dat we enerzijds het economisch belang van de luchtvaartsector benadrukken, maar tegelijk laten zien dat we als sector ook echt invulling geven aan vermindering van de CO2-uitstoot. We moeten er met z’n allen ook alvast aan wennen dat die maatregelen pijn gaan doen. Business as usual gaat niet langer op. We staan voor grote uitdagingen en dan moet je groot durven te denken.’
Als voorbeeld noemt Oostdam het internationale treinverkeer, dat een level playing field met de luchtvaart moet krijgen. Dat wil zeggen: makkelijk boekbaar en met concurrerende prijzen.
‘Onder groot denken versta ik ook het kijken naar Schiphol in zee of het aanleggen van een hyperloop-verbinding. De luchtvaart gaat exploderen en de vraag is hoe we daarmee omgaan.’
Vliegtaks
In het verlengde daarvan noemde Oostdam de opnieuw opgelaaide discussie over de vliegtaks. Nu een Europese vliegtaks er pas in 2021 lijkt te komen, wil het kabinet alvast een nationale vliegtaks invoeren. Deze vliegtaks (7 euro binnen Europa, 22 euro voor middellange en 40 euro voor verre vluchten) moet 200 miljoen euro per jaar opleveren.
‘Deze vliegtaks moet dan niet zomaar in de schatkist verdwijnen. Dat is niet groot denken, dat is graaien. De vliegtaks moet wel ten goede komen aan de sector en het milieu.’
De boekingen voor zomer 2018 staan op een plus van 4 procent, waarbij vooral Turkije (plus 59 procent), Griekenland (plus 10 procent) en Italië (plus 6 procent) het goed doen.
Oostdam bedankte het bestuur van SGR voor het meedenken met SGRZ, waardoor reisbedrijven onbezorgd onderling zaken kunnen blijven doen. ‘De branche is ook klaar voor de nieuwe Richtlijn Pakketreizen. Ik heb er alle vertrouwen in dat het kennisniveau bij de achterban ruim voldoende is.’
Voor het ANVR-congres in midden-Portugal (15-18 november) hebben de eerste 60 deelnemers zich al aangemeld.
Foto: De gastheer en gastvrouw van de BBQ at the Beach, ANVR-voorman Frank Oostdam en Maaike van der Windt, directeur Aviation Marketing van Schiphol.