
De van origine Zweedse verzekeraar Maiden Life & General lanceert zijn verzekering FlightCare op de Nederlandse markt. Hiermee kunnen vliegpassagiers zich verzekeren tegen annulering of vertraging van meer dan drie uur. Nederland is de eerste markt waar het product wordt gelanceerd.
FlightCare biedt ook dekking tegen onverwachte omleidingen van routes of denied boarding. De verzekering biedt dekking tegen een breed scala aan oorzaken, zoals slecht weer, aswolken, stakingen op luchthavens of van airlines of overboekte vluchten.
De verzekeraar werkt volgens de geldende EU-richtlijnen. Het uitgekeerde bedrag bedraagt, afhankelijk van de vliegafstand, 250, 400 of 600 euro, zegt marketing & sales manager Peter Heijdacker. De premie bedraagt maximaal 19,95 euro. ‘Dat is afhankelijk van de partners, waarmee we onder white-label samenwerken.’
Verzekeraar Maiden Life & General werkt voor de verkoop in Nederland samen met Vuelandia en EUclaim/Miss Casey. Volgens Heijdacker zoekt de verzekeraar samenwerking met meer reisagenten en brokers in Nederland.
Normaal gesproken kunnen passagiers bij vertraging of annulering aankloppen bij de airline voor een vergoeding. Alleen is slechts in 40 procent van de gevallen de airline aansprakelijk. In 60 procent van de gevallen kunnen passagiers dus niet claimen.
FlightCare zegt nu een oplossing te bieden waardoor ook die 60 procent van de passagiers een vergoeding krijgt. Bij de 40 procent van de gevallen waarbij passagiers bij de airline zouden kunnen claimen, neemt FlightCare de claim over. Het is namelijk bij wet verboden dat aan een verzekering wordt verdiend.
FlightCare monitoort zelf alle vluchten en keert indien nodig automatisch uit.
Maiden General Försäkrings AB is gevestigd in Zweden, maar is onderdeel van een Amerikaanse herverzekeraar. Het bedrijf is gespecialiseerd in niche-verzekeringen. FlightCare wordt later uitgerold in Scandinavië, Duitsland en Groot-Brittannië.