
Luchtvaartondernemer en voormalig autocoureur Niki Lauda en Ryanair hebben tot nu als enige een bod uitgebracht op Niki, de voormalige dochter van Air Berlin. Vrijdag om middernacht eindigt de onverwacht ingevoerde extra biedingsronde in Oostenrijk.
Volgens het Duitse persbureau DPA is onduidelijk of TUIfly ook een bod heeft gedaan. Ryanair zou alleen geïnteresseerd zijn in onderdelen van Niki.
Aanvankelijk leek de overname van Niki door IAG Holding, moederbedrijf van British Airways, Iberia, Aer Lingus en Level, in kannen en kruiken. De overeenkomst met de Duitse curatoren kwam eind december rond. IAG verkreeg bij de koop het merkenrecht van Niki, alle start- en landingsrechten en 15 toestellen van het type Airbus A-320 en A-321. Dankzij de aankoop bleef driekwart van de arbeidsplaatsen behouden. Dat zijn circa 740 medewerkers.
IAG zou Niki onderbrengen bij een Oostenrijkse dochter van Vueling. Deze wil 20 miljoen euro voor Niki betalen en verstrekte een krediet van 16,5 miljoen euro voor de lopende kosten van Niki.
Er kwam een kink in de kabel toen een Oostenrijkse rechtbank in januari bepaalde dat de aanvraag van faillissement in Oostenrijk moest worden behandeld en niet in Duitsland, aangezien Niki in dat land is geregistreerd. Dat gebeurde na een actie van claimbureau FairPlane, dat namens gedupeerde passagiers schadevergoeding wil claimen.
Hierdoor was een nieuwe biedingsprocedure in Oostenrijk nodig. Ondertussen heeft de Duitse bewindvoerder van Niki laten weten dat de verkoop aan IAG gewoon doorgaat. Ook IAG liet weten er gewoon van uit te gaan dat de overname van Niki via de Duitse bewindvoerders gewoon doorgaat.
In de Duitse luchtvaart is een ware run ontstaan op extra capaciteit vanaf (vooral) Düsseldorf naar Mallorca, een belangrijke bestemming van Niki.