
Airtrade lanceert de ‘Airtrade Hub’ als antwoord op NDC-ontwikkelingen en daarmee indirect op de GDS-toeslag van sommige airlines. New Distribution Capability (NDC) is het nieuwe vliegticketdistributie protocol tussen airlines en afnemers dat is ontwikkeld door brancheorganisatie IATA.
Het direct koppelen van luchtvaartmaatschappijen is momenteel zeer actueel doordat het huidige GDS-model onder druk staat. De Lufthansa Group was in 2015 de eerste luchtvaartmaatschappij die de Distribution Cost Charge (GDS-toeslag) introduceerde
en zo de strijd aanging met de GDS-en. Na de Lufthansa Group volgden British Airways/Iberia (1 november 2017). Ook Air France-KLM gaat per april 2018 een GDS-toeslag invoeren.
De Airtrade Hub bundelt content van GDS’en (Amadeus, Sabre en TravelPort), het AER consolidator netwerk, aggregators en luchtvaartmaatschappijen (NDC) in één Hub. ‘Hiermee zijn klanten van Airtrade verzekerd van het meest optimale en
concurrerende vliegaanbod’, zegt CEO Jeroen Martron.
Airtrade onderkende het probleem al in een vroeg stadium en begon twee jaar geleden met het ontwikkelen van de Hub. In de volgende fase worden nieuwe boekingsapplicaties doorontwikkeld die volledig aansluiten op de Airtrade Hub. Na de API zal ook reisagenten-boekingstool FareFinder volgen, die de huidige tool TravelPackager zal vervangen (januari 2018).
‘Het was geen makkelijke beslissing gezien de enorme investering, maar wel één die noodzakelijk was. Als één van de grotere consolidators in de Benelux willen wij ook onrust wegnemen bij onze klant. De ‘Airtrade Hub’ is internationaal schaalbaar, wat het platform interessant maakt voor agenten, maar ook touroperators en OTA’s’, zeg Martron.
‘Wij verwachten ook dat IATA-agenten die op zoek zijn naar grotere efficiëntie, zullen overstappen naar Airtrade of een andere consolidator, waardoor de investering kan resulteren in verdere groei.’
Foto: CEO Jeroen Martron en CFO Frank Wester van Airtrade.