
Met het faillissement dat de rechtbank van Haarlem deze week uitsprak, is de redding van taxibemiddelaar Tinker Travel definitief van de baan. Het bedrijf moest nog enkele tonnen betalen aan circa 600 taxibedrijven. Ondanks pogingen tot reanimatie van het bedrijf was een faillissement onafwendbaar.
Tinker Travel begon in 2012 als bemiddelaar van taxiritten. Door ritten en klanten te combineren in één rit en door gebruik te maken van de stille daluren bij taxibedrijven kon het bedrijf scherpe tarieven aanbieden.
Het succes volgde snel. Behalve vervoer naar luchthavens in Nederland werden ook luchthavens in België en Duitsland aangeboden. Daarnaast bood Tinker Travel ook transfers per taxi op bestemmingen aan.
Het project om een IATA-code te verkrijgen, waarmee Tinker beschikbaar zou zijn in de GDS’en, bleek te hoog gegrepen. Tinker investeerde veel geld in codes voor airlines. Op die manier zou Tinker Travel de hele reis van deur tot deur kunnen aanbieden, dus taxirit inclusief vlucht, ook boekbaar voor reisbureaus in de standaard GDS.
Investeringen
Deze stap bleek een brug te ver. De code kwam er maar niet, terwijl er wel forse investeringen waren. Begin mei dit jaar kwamen er berichten dat Tinker geen taxiritten meer uitvoerde. Kort daarop werd via De Telegraaf bekend dat er onenigheid was tussen de oprichters van Tinker en voetbaltrainer Henk ten Cate, die twee maanden daarvoor een miljoen euro in Tinker investeerde. Volgens Ten Cate bleek de financiële situatie bij Tinker echter veel slechter dan hem was voorgehouden. Hij liet zijn advocaat een claim wegens mismanagement indienen. Deze negatieve publiciteit was de nekslag voor Tinker.
Sneleentaxi.nl
Ondertussen laten andere taxibemiddelaars nadrukkelijker van zich horen. ‘De site van Tinker is down. Wij rijden je nog wel’, meldt Sneleentaxi.nl op zijn website.
‘We zijn niet van plan in het gat te stappen dat Tinker achterlaat, maar er zijn wel raakvlakken’, zegt Sven Braam, algemeen directeur en mede-oprichter van Sneleentaxi.nl. ‘We merken dat klanten op zoek zijn naar een alternatief. Vandaar dat wij ervoor zorgen dat we gevonden worden. We zijn al 2,5 jaar actief in de taxibranche en merken uiteraard wel een flinke toename in boekingen nadat Tinker zijn klanten niet meer kon bedienen.’
Deeltaxi’s
Het bedrijf, onderdeel van Brancheteers en opgericht in 2015, lanceerde in maart dit jaar een platform waarbij 150 taxibedrijven in Nederland zijn aangesloten. Deze worden vooraf gescreend. ‘We zetten niet in op deeltaxi’s zoals Tinker deed, maar bieden uitsluitend privétaxi’s. Aanvragen voor taxiritten zetten wij, via een veilingachtig model, uit bij onze partners. Op die manier kunnen we scherpe prijzen hanteren.’
Op de vraag of hij net als Tinker wil samenwerken met de reisbranche voor taxitransfers in Nederland, zegt Braam: ‘Wij staan open voor samenwerkingen met reisbedrijven in Nederland. Ons platform zal steeds verder worden uitgerust met tools om het dit soort bedrijven zo eenvoudig mogelijk te maken via ons te boeken.’