
Europese airlines als Air France-KLM en Lufthansa krijgen wellicht een steuntje in de rug van de EU in hun strijd tegen de, volgens hen, oneerlijke concurrentie van airlines van buiten de EU.
Airlines van buiten de EU die financiële steun van hun overheid krijgen, kunnen in de toekomst mogelijk sancties verwachten. Volgens persbureau ANP presenteert de Europese Commissie deze week een voorstel dat oneerlijke concurrentie moet tegengaan. Als dat wordt aangetoond, kunnen boetes volgen of intrekking van landingsrechten.
Staatssteun
Airlines in Europa dringen al langer aan op maatregelen tegen vermeende staatssteun voor onder andere Golfcarriers als Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways, maar ook Turkish Airlines. Vooral de Golfcarriers zouden door hun overheid worden ondersteund met rentevrije leningen of kunstmatig lage luchthavengelden.
De lobby van Air France-KLM en Lufthansa in Brussel, onder aanvoering van Air France-KLM-baas Jean-Marc Janaillac, lijkt nu vruchten af te werpen.
‘Nieuwe regels zijn hard nodig om te voorkomen dat duizenden banen in de Europese luchtvaart op de tocht komen te staan’, zegt Europarlementariër Matthijs van Miltenburg (D66), die het voorstel van harte ondersteunt. ‘Alleen zo kunnen we de toekomst van maatschappijen als KLM veiligstellen.’
De Europese Airlines blijven maar zeuren dat hun concurrenten in de ban moeten worden gelegd wegens vermeende staatssteun. Vermeend, want keiharde bewijzen zijn er nog steeds niet. Ze vergeten dat een Emirates gewoon betere service biedt, Dubai als thuishaven heeft dat 24 uur per dag open is (en dus veel meer vluchten kan ontvangen en verwerken), 30 kg. bagage toelaat i.p.v. 20 kg. en ga zo maar door.
Er wordt ook helemaal niet gerept dat de Golf carriers het momenteel juist extra zwaar hebben door o.a. de ban op laptops naar Amerika, om van de problemen van Qatar Airways nog maar te zwijgen. En toch varen zij er nog goed bij, komt dat echt door die staatssteun?
Singapore Airlines en andere Aziatische airline hebben ook duidelijk last van de Golf carriers, maar die zeuren niet bij hun regering, maar gaan de concurrentie aan door nog betere service aan te bieden en hun eigen producten te verbeteren.
Ja, het kan dat door de komst van een beter product KLM en anderen wat in de problemen raken, maar dat is keiharde concurrentie. Net dat Samsung en Apple ook Nokia hebben verdrongen als smartphone.