
Het Spaans Verkeersbureau gaat zich dit jaar speciaal richten op het promoten van de stedentrips naar Spanje. Dat stelde Ana Román, directeur van het Spaans Verkeersbureau, maandag tijdens de derde editie van de workshop ‘Ontmoeting met Spaanse steden’ in Level Eleven in de Zilveren Toren in Amsterdam.
De deelnemende steden waren Madrid, Santiago de Compostella, Bilbao, Alicante, San Sebastián, Benidorm, La Laguna en Santa Cruz de Tenerife, Cartagena, Palma de Mallorca, Sevilla en Almería. Door middel van een quiz met vragen over de steden en een speeddate sessie kregen de aanwezigen de kans om over elke stad iets te leren.
‘Via deze workshop kunnen Spaanse steden zich nadrukkelijker presenteren op de Nederlandse markt’, stelde Román. Volgens haar komt het gros (50 procent) van de Nederlandse toeristen nog altijd voor zon en strand naar Spanje. ‘Zo’n 17 procent van de Nederlandse reizigers bezoekt Spanje voor een stedentrip.’
De steden Barcelona, Madrid en Valencia blijken nog altijd favoriet onder de Nederlanders. ‘Maar Bilbao en San Sebastian zijn wel upcoming’, meldt Román. Afgelopen jaar (2015-2016) groeide het aantal Nederlanders dat Spanje bezocht, met ruim 9 procent. Román: ‘Wij willen dat in 2017 minstens evenaren.’
De middag werd afgesloten met een tapas buffet.
Foto: Ana Román en Rosa Vicente van het Spaans Verkeersbureau.