
Een opmerkelijke uitspraak van een Duitse rechter: de luchthaven van München moet meebetalen om passagiers schadeloos te stellen die door een te lange wachtrij bij de veiligheidscontrole hun vlucht misten.
Het gaat om een familie die vanaf München naar Istanbul wilde vliegen. Na het inchecken ontstaat in terminal 1 een lange wachtrij voor de veiligheidscontrole. Op het moment dat de familie in de rij aansluit, zijn er nog 80 minuten te gaan tot hun toestel zal vertrekken.
De passagiers wijzen het luchthavenpersoneel op het feit dat zij mogelijk hun vlucht gaan missen, maar hun bezwaar wordt van de hand gewezen. Ze zouden het nog best redden. Een vergissing. De passagiers missen hun vlucht.
De luchthaven voert aanvankelijk aan niet aansprakelijk te zijn, omdat het geen overeenkomst met de gebruikers/passagiers heeft, maar alleen met de airlines. De rechter denkt hier anders over. Het is de plicht van de luchthaven om te zorgen voor een efficiënte organisatorische afwikkeling om bijtijds toegang tot de vluchten te garanderen.
Wat dat betreft is de luchthaven van München in gebreke gebleven, aangezien deze heeft verzuimd de veiligheidscontrole zodanig te organiseren dat alle passagiers op tijd bij de gate konden zijn.
De luchthaven moet nu 80 procent van de ontstane kosten betalen. De overige 20 procent moeten de passagiers zelf betalen, aangezien het volgens de rechter hun plicht is er bijtijds voor te zorgen dat ze met voorrang worden geholpen als zij hun vlucht dreigen te missen.