
TUI Group is het financiële jaar begonnen met meer omzet en minder verlies, blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers over het eerste kwartaal over boekjaar 2016-2017.
De omzet in het eerste kwartaal (oktober tot en met december 2016) groeide bij een vaste wisselkoers circa 8,5 procent naar een totaal van 3,5 miljard euro. Als wordt uitgegaan van een variabele wisselkoers, aangezien TUI Group een belangrijk deel van zijn omzet in Groot-Brittannië behaalt, is sprake van een plus van 2,3 procent naar een omzet van 3,3 miljard euro.
Het gebruikelijke verlies in het eerste kwartaal viel een stuk lager uit dan in 2015. Op basis van wisselkoerseffecten was het verlies 25 procent lager en kwam uit op ruim 60 miljoen euro. ‘TUI is economisch kerngezond. We leveren wat we beloven’, zegt CEO Fritz Joussen.
Vooral in Groot-Brittannië en Scandinavië gaan de zaken voorspoedig, terwijl ook hotelmerk RIU, waarin TUI een aandeel heeft, het goed doet. Ook de cruises verkopen goed.
In de westelijke regio, waaronder België, Nederland en Frankrijk vallen, liep het verlies op tot 47,7 miljoen euro, tegen 27,7 miljoen in het eerste kwartaal vorig jaar. Dat resultaat was mede het gevolg van de hoge marketingkosten voor een lancering van het merk TUI in België. Ook werd voor het eerst het seizoenverlies meegeteld van de Franse tak van Transat, dat TUI vorig jaar heeft gekocht.
Detailcijfers over de Nederlandse markt worden, zoals gebruikelijk, in de groepsresultaten niet gegeven. ‘In Nederland presteren we geheel in lijn met hetgeen we hadden gepland’, zegt Arjan Kers, general manager van TUI Nederland. ‘Dat betekent dat we niet ontevreden zijn.’