
Cathay Pacific heeft zich per 21 december 2016 aangesloten bij SGR. Het deelnemerschap geldt voor de Nederlandse website van Cathay Pacific, die onder een Nederlandse BV valt, waarop gekoppelde reisarrangementen worden aangeboden.
De garantie van SGR geldt alleen voor pakketreizen en vanaf 1 januari 2018 ook voor gekoppelde reisarrangementen die via de Nederlandse website van Cathay worden verkocht.
Met de stap loopt de airline vooruit op de nieuwe Wet op de Reisovereenkomst, die per 1 januari 2018 van kracht wordt. Volgens deze wet is elke reis waarbij minimaal twee onderdelen worden gekoppeld een vorm van een pakketreis. Dat geldt ook in geval van dynamic packaging, waarbij losse onderdelen worden gecombineerd. Dat betekent, volgens de Europese Richtlijn Pakketreizen (Package Travel Directive) uit 2015, dat de eerste aanbieder aansprakelijk is voor het geval een tweede leverancier niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Uit een eerder bericht in TravMagazine van afgelopen week kan ten onrechte worden geconcludeerd dat de dekking geldt voor Cathay Pacific zelf. Deze dekking geldt echter, zoals gebruikelijk bij SGR, uitsluitend voor consumenten. Door zich aan te sluiten bij SGR geeft Cathay Pacific insolventiegarantie op samengestelde reizen (dus op het totaalpakket) die via Cathay Pacific worden aangeboden.