
Don Kaspers, CEO van D-rt Groep (D-reizen en VakantieXperts) verwacht dit boekjaar een hogere totale omzet dan vorig jaar. Dat geldt ook voor het rendement, stelde Kaspers bij de opening van het nieuwe hoofdkantoor van D-rt Groep in Hoofddorp.
Het nieuwe hoofdkantoor heeft een open en kleurrijke inrichting. Tussen de werkplekken op de twee verdiepingen zijn op speelse wijze locaties ingericht waar medewerkers kunnen overleggen. Het nieuwe kantoor weerspiegelt volgens D-rt Groep de open cultuur van het bedrijf.
Agenda
Kaspers herhaalde zijn opmerking uit TravMagazine van december 2016, dat hij stiekem al over 2017 heen naar boekjaar 2018 kijkt. ’Voor 2017 hebben we onze agenda al helemaal volgepland. We hebben verschillende proeftuinen opgezet. Of het nu gaat om onze shop in shop in Topshelf, een uniek private lease concept, het D-deals platform of de uitrol van een nieuw Servicepakket. Maar ook hebben we een groot aantal projecten lopen die in 2017 opgeleverd worden.’
D-rt Groep heeft in mei vorig jaar nieuwe VakantieXperts website gelanceerd. Kaspers: ‘Nieuw daarin is dat we veel meer toewerken naar het genereren van leads, die inmiddels in aantallen fors toenemen en zoals nu bewezen in relatie tot wat we gewend zijn, ook tot extreem hoge conversies leiden.’
Sturen
In vervolg op 2016 gaat D-rt Groep de organisatie meer en meer analytisch en data gedreven aansturen, zegt Kaspers. ‘Dat blijkt onder andere uit het online dashboard waarmee reisbureaumedewerkers op de komma nauwkeurig en per dag kunnen zien wat de persoonlijke omzet en die van de winkel is, welke hotel/bestemming het meest wordt geboekt, bij welke aanbieder en tegen welke netto marge. Medewerkers kunnen zo beter op marge sturen. Ze kunnen ook zien welke producten tegen welke netto marge in de groep het meeste worden geboekt en daar een bijvoorbeeld aan nemen.’
Voorspellen
D-rt Groep is bezig met de ontwikkeling van predictive modellen, opgezet door het performance team met externe specialisten. Hiermee worden gegevens over klantgedrag van het online- en het offline kanaal (reisbureaus) gecombineerd. Ook worden diverse externe bronnen, zoals het weer en actuele reisinformatie over bestemmingen gekoppeld en ontsloten. Op basis van het zoek- en boekgedrag uit voorgaande jaren, maar ook uit actueel zoekgedrag van klanten, kan worden voorspeld wanneer de klant opnieuw op vakantie gaat en vooral waar diens interesse naartoe uitgaat.
Klantgedrag
Een omvangrijk nieuw project is het D-rt betaalplatform. Doelstelling is alle betaalprocessen te stroomlijnen en via automatisering onnodige administratieve processen centraal af te handelen en daarmee weg te halen uit de winkels.
In juni vindt de oplevering van de eerste fase plaats, die bestaat uit een koppeling van de betaalterminals met BAS. De uit het transactieverkeer (het betalingsgedrag van de klant) verkregen informatie wordt vervolgens weer gecombineerd met de andere klantgegevens. Ook hiermee krijgt D-rt Groep steeds beter inzicht in klantgedrag. Kaspers: ‘Door dit project zijn we straks ook in staat stappen verder te gaan in onze processen en betalingen per dag of zelfs per transactie met leveranciers in gang te zetten. Het belangrijkste doel is dat de klant er bij ons er zeker van is dat we goed met zijn geld omgaan. Ook leveranciers moeten er zeker van kunnen zijn dat wij hun rekeningen betalen.’
Derdengelden
Kaspers sluit desgevraagd niet uit dat D-rt Groep nog een stap verder gaat en een eigen systeem van een derdengeldenregeling opzet, nu SGR en ANVR het project derdengeldenregeling hebben doorgeschoven. ‘Als we dat gaan doen, dan hebben we ook een onafhankelijk beheerder nodig en zodoende blijven we ook met SGR in contact. We zijn natuurlijk ook afhankelijk van derden, maar het kan een logisch en simpel uitvloeisel zijn van dit betaalproject.’
Foto: Don Kaspers in het nieuwe pand van D-rt Groep in Hoofddorp.