
De Vakantiebeurs heeft de editie 2017 afgesloten met minder bezoekers. In totaal passeerden dit jaar 108.779 bezoekers de kassa, zo heeft de Vakantiebeurs zondag na het sluiten van de beurs laten weten. Vorig jaar werden nog 121.573 bezoekers geteld.
Het lagere bezoekersaantal is mede veroorzaakt door het winterse weer en het feit dat de beurs elke dag een uur eerder dicht ging, om 17.00 in plaats van 18.00 uur, zegt beursmanager Bart Meijer. ‘Dat zullen niet de enige redenen zijn, maar als je opeens code oranje voor het weer krijgt, dan blijven mensen thuis. We hebben dit jaar voor het eerst 5 procent no show gehad, dus van mensen die wel een ticket hadden gekocht, maar niet kwamen opdagen. Deze hebben we niet meegeteld bij het aantal bezoekers. In onze bezoekcijfers tellen we alleen de gescande toegangskaarten bij de ingang en niet het aantal verkochte kaarten.’
Vakbezoekers
Het aantal vakbezoekers op dinsdag was dit jaar 13.000, net zoveel als vorig jaar. Het aantal vakbezoekers in de rest van de week moet nog worden geteld. ‘We gaan de komende weken evalueren’, zegt Meijer. ‘Zo gaan we ook de openingstijden bekijken. Dat we nu een uur korter open waren, was op verzoek van de exposanten, die aangaven dat ze vorig jaar in het laatste uur toch geen bezoekers aan hun stand hadden. Maar we hadden dit jaar wel minder verkochte middagkaarten.’
Tevreden
Volgens Meijer waren de exposanten tevreden over de kwaliteit van de bezoekers. TUI en Kras waren tevreden over de verkoop in de stand en ook Corendon heeft volgens hem aangegeven volgend jaar weer van de partij te zijn. ‘Ook bij de specialisten heb ik positieve reacties gehoord. Ze merken dat consumenten weer openstaan voor vakantie, na de crisis. Ik zie de beurs als work in progress. Ik ben zelf 2,5 maanden bezig, we hebben een nieuw team en hebben de beurs in minder dan een half jaar neergezet. Het is een goede basis voor volgend jaar.’
Vaker
Positief is dat bezoekers aangeven vaker op vakantie willen en daarvoor meer geld willen uitgeven. Bezoekers zeggen dit jaar gemiddeld 2,6 keer op vakantie te willen gaan, tegen 2,5 keer vorig jaar. Zij verwachten per persoon 3.470,- euro uit te geven aan vakanties in 2017. Vorig jaar was dit minder, namelijk 3.376 euro.
Informatie
De belangrijkste reden om naar het event te komen was informatie inwinnen over een vakantie die nog geboekt moet worden (64%) en het ontdekken van nieuwe vakantiebestemmingen (54%). Circa 40% van de bezoekers kwam voor een dagje uit en 23% kwam om informatie in te winnen over een reeds geboekte reis. Van de bezoekers heeft 23% interesse in Nederland als vakantiebestemming, terwijl ruim driekwart juist kwam voor Europa. Een derde van de bezoekers (35%) heeft een bezoek gebracht aan het Cruises Wereldwijd Paviljoen.
Bij het type vakantie staan steden- en/of cultuurreizen bij de consument boven aan het lijstje. Achtereenvolgens worden genoemd: individuele rondreizen, autorondreizen, strandvakanties/kampeervakanties (met eigen kampeermiddel) en groepsrondreizen.