
Nu airlines met steeds stillere vliegtuigen vliegen en het totale geluid van Schiphol is gereduceerd, zouden meer vliegbewegingen toegestaan moeten worden dan de afgesproken grens van 500.000. Dat stelde voorzitter Frank Allard van de BARIN vrijdagavond in zijn jaarlijkse nieuwjaarsspeech.
‘Als het totale geluid op Schiphol is gereduceerd doordat airlines moderne en stillere toestellen inzetten, moeten we dus niet focussen op aantal vliegbewegingen dat aan de Alderstafel is afgesproken, maar op het geluid. Dat betekent dat we niet moeten vasthouden aan het maximum van 500.000 vliegbewegingen’, aldus Allard, die stelde dat Schiphol in 2020 circa 20 procent minder geluid produceert.
Allard voerde als extra argument aan dat omliggende gemeenten van Schiphol meer woningbouw willen plegen. ‘Dus mensen willen hier wonen met het huidige geluidsniveau.’
De BARIN, die dit jaar precies 60 jaar bestaat als belangenbehartiger van de luchtvaartsector in Nederland, hield zijn nieuwjaarsbijeenkomst opnieuw in het nieuwe Hilton hotel op Schiphol. ANVR-voorman Frank Oostdam was de key-note speaker.
Terugkijkend stelde Oostdam dat hij 2016 snel wil vergeten. Er zijn veel zaken waarover hij zich zorgen maakt. Hij somde op: de geopolitieke situatie, de Brexit en het opkomend protectionisme en nationalisme. ‘Neem Donald Trump, die tijdens zijn verkiezingscampagne de slogan voerde: make America great again. Er is sprake van nostalgiepolitiek, van vroeger was alles beter. Staten gedragen zich als oesters en sluiten zich af. Daarom is reizen van belang. Van reizen en andere culturen ontmoeten wordt de wereld beter. Het verschaft je nieuwe inzichten.’
Oostdam herhaalde zijn zorg om de krappe capaciteit op Schiphol nu de opening van Lelystad Airport is vertraagd. Daarmee viel hij Allard bij. ‘Als het gaat zoals we denken, dan is eind 2017 het plafond van Schiphol bereikt. We kunnen dan als sector niet drie jaar op onze handen gaan zitten. Het kan niet zo zijn dat we worden gegijzeld door de Alders-afspraken en dat geen verdere groei van Schiphol mogelijk is. We hebben een fantastische luchthaven en capaciteit, laten we die ook benutten. Er is geen juridische basis om leisure vluchten verplicht naar Lelystad te verplaatsen. Waarom zou zakenman die Schiphol als hub gebruikt om naar de VS te vliegen, voorrang moeten krijgen vanaf Schiphol boven een gezin dat op vakantie naar Spanje gaat?’
Foto: Frank Allard (links) en Frank Oostdam.