
Dé anekdote van 2016 mag wat mij betreft op het conto van Kardien de Werker worden geschreven. De marketingmanager van Singapore Airlines was in mei te gast bij het onvolprezen zondagse tv-programma Business Class (RTL7) van Harry Mens om te praten over de gloednieuwe Airbus A350 die als primeur naar Amsterdam kwam.
Voor aanvang van het programma zat De Werker aan de koffie met andere gasten, onder wie een waarzegster. Zij vraagt aan hem: en wat doe jij? ‘Ik heb maar geen antwoord gegeven’, zei Kardien later.
Ik moest aan het voorval denken bij de stortvloed aan voorspellingen voor het nieuwe jaar die traditioneel in december over ons wordt uitgestort. Volgens trendwatchers gaan we vaker solo reizen, zoeken we onthaasting in wellness, willen we tijdens onze reizen herinneringen opdoen en boeken we vaker een vakantiehuis, het liefst met drie generaties. De reisklant van 2017 wil ook weg van de massa. Die wil geen toerist zijn, maar is op zoek naar individuele vakanties.
De voorspelde trends zijn niet zelden afkomstig van leveranciers, vaak via een ingehuurd pr-bureau om de reclamepraat een zweem van nieuwswaardigheid te geven.
Maar wat doet de massa in 2017? Waar gaan gezinnen (overwerkte man, gestreste vrouw, twee kinderen in de jengelleeftijd) naartoe? Daar hoor je niemand over, want gezinnen zijn niet sexy.
Ik durf de volgende voorspelling aan: 75 procent van deze gezinnen zoekt een zonvakantie rond de Middellandse Zee. Liefst een hotel aan het strand of met zwembad, want als de kinderen zich vermaken, hebben de ouders ook een leuke vakantie. Lekker en betaalbaar eten is belangrijk tijdens de vakantie, net als terrasjes in de buurt en een boulevard met winkeltjes om ’s avonds na het eten te flaneren. Gemiddeld verblijf: twee tot drie weken. Ik ben benieuwd of mijn voorspelling uitkomt.
theo.de.reus@travmagazine.nl