
Nederland heeft nog een forse inhaalslag te maken als het gaat om luxe cruises. In België, waar de cruisemarkt als geheel stukken kleiner is, worden vijf keer meer luxe cruises geboekt dan in Nederland.
Dat stelde Nico Bleichrodt, Managing Director Sales & Marketing Continental Europe van Holland America Line en Seabourn, maandagavond tijdens een diner en presentatie voor cruiserelaties in The Grand in Amsterdam.
‘Uit diverse onderzoeken blijkt dat er veel potentie is voor cruises op de Nederlandse markt. En dat geldt zeker ook voor het luxe segment’, zegt Bleichrodt, die komend jaar het luxe label Seabourn nadrukkelijker op de kaart wil zetten. Dat in België meer luxe cruises worden geboekt, is niet verwonderlijk, aangezien Belgische vakantiegangers doorgaans al luxere reizen boeken dan Nederlanders.
‘Ik ben ervan overtuigd dat er ook in Nederland markt is voor een ultra-luxe cruiselabel, mits je dat goed in de markt zet, in samenwerking met partners’, aldus Bleichrodt, die stelt dat bij het verkopen van een luxe cruise een persoonlijke benadering van de klant van groot belang. ‘Eén op één contact is erg belangrijk.’
Logo
Seabourn is recent voorzien van een nieuwe merkidentiteit en een nieuw logo. De luxe rederij heeft anderhalf jaar geleden drie van de zes schepen van de hand gedaan. De vloot bestaat nu uit de Seabourn Odyssey (458 passagiers), de Seabourn Sojourn (450 passagiers) en de Quest (458 passagiers). Recent is de Seabourn Encore afgeleverd, met een capaciteit van 600 passagiers, die in januari wordt gedoopt. In 2018 komt daar de Seabourn Ovation (600 passagiers) bij.
Bleichrodt: ‘Seabourn heeft kleinere schepen, waarmee je op plaatsen komt waar andere, grotere schepen niet kunnen komen.’
Seabourn keert in 2017, na 15 jaar, terug naar Alaska. Onder de naam Ventures heeft Seabourn een programma opgezet, waarmee passagiers excursies maken onder leiding van wetenschappers.
Foto: Het team van HAL/Seabourn (vlnr): Louis Barzar, Patricia van den Heuvel, Yvonne Netz en Nico Bleichrodt.