
Een opmerkelijke samenwerking op het gebied van stedenmarketing: Parijs en Keulen gaan samenwerken om meer toeristen te lokken.
Beide steden hebben veel overeenkomsten. Daaronder valt ook het dalende aantal bezoekers. Parijs ondervindt nog steeds de gevolgen van de terreuraanslagen. In de eerste tien maanden van dit jaar noteerden hotels in Parijs 11 procent minder overnachtingen.
Keulen heeft 5,1 procent minder overnachtingen. De daling wordt mede toegeschreven aan de ongeregeldheden in de oudejaarsnacht, waarbij vrouwen werden lastiggevallen bij het centraal station van Keulen.
Hoewel de steden 500 kilometer uit elkaar liggen, gaan ze nu samen meer bezoekers werven. Belangrijk voordeel is dat de steden zijn verbonden met de hogesnelheidslijn Thalys, waardoor de reistijd iets meer dan drie uur bedraagt.
De steden gaan zich nadrukkelijker profileren op elkaars markt. Keulen profileert zich op de Franse markt als wereldstad die goed bereikbaar is en het hele jaar iets te bieden heeft. Parijs profileert zich op de Duitse markt als metropool aan de Seine met meer dan 300 evenementen per dag. Hoogtepunt volgend jaar zijn tentoonstellingen over Gauguin en Rodin.