
Online Travel Agents (OTA’s) die ook in de toekomst willen groeien, zullen op zoek moeten naar nieuwe vormen van samenwerking. Dat blijkt uit het rapport Online Travel 2020, dat Amadeus in Berlijn heeft gepresenteerd.
Samen met bijvoorbeeld een traditionele touroperator kunnen OTA’s de optimale reisaanbieder vormen. Zo ontstaat de Digital Touroperator, die een mix kan bieden van persoonlijke service, gekoppeld aan een groot reisaanbod en de laatste techniek. Het model kan zowel online als offline, in reisbureaus, worden gebruikt. Via dit samenwerkingsmodel verbreden OTA’s en (traditionele) touroperators hun bereik.
Het rapport van Amadeus schetst diverse scenario’s waarmee OTA’s hun groei kunnen waarborgen. Zij dienen hierbij wel open te staan voor samenwerkingsvormen waaraan zij tot nu toe nog niet hebben gedacht.
Hiertoe behoort ook samenwerking met metasearch bedrijven. Samen kunnen zij de krachten bundelen als Online Travel Retailer, waar de klant kan zoeken, boeken en betalen op één locatie.
Met slimme reisapps kunnen OTA’s inspelen op de smartphone-verslaving van de huidige generatie consumenten. De consument is per dag 3,5 uur op zijn smartphone bezig en maar 40 minuten op zijn laptop, blijkt uit onderzoek. Of zoals Amadeus zegt: mobiel is niet zomaar een platform, het is een manier van leven.
Tegelijk gebruikt de klant maar een beperkt aantal apps per segment. De oplossing is simpel: zorg ervoor dat je als online reisaanbieder een verslavende reisapp beschikbaar hebt, die de klant voor alles gebruikt wat met zijn reis te maken heeft. Een betere manier van klantenbinding is bijna niet denkbaar.
Foto: Kees Kruithof en René Schukkink van Amadeus.