
Hadden we maar een glazen bol. In tijden van financiële crisis en terreur willen we maar al te graag weten waar we aan toe zijn. Reisaanbieders zijn steeds meer op zoek naar nieuwe bestemmingen die zij kunnen aanbieden nu de voormalig paradepaardjes waaronder Turkije, Egypte en Tunesië hun glans verliezen.
Gek genoeg kan de consument in deze tijd steeds vroeger boeken. Kijk naar TUI, die het nu mogelijk maakt om al een strandvakantie voor eind 2017 te boeken. Cuba is ‘vol’, Griekenland genereert een habbekratsomzet, Egypte en Tunesië zijn nog steeds onzeker en Turkije? Who knows. Niche aanbieders van deze bestemmingen stonden afgelopen half jaar toch snel schaakmat. En een negatief reisadvies is nou eenmaal een zwaar label om te dragen.
Dan maar vol inzetten op Spanje en Portugal? Maar, wat is dan een strategische zet; welk nieuw (parade)paard schuif je als reisbedrijf naar voren? En…wat doet je concullega?
Op zoek naar het nieuwe beste paard van stal, dus. In elke branche is het een must op de hoogte te zijn van de marktontwikkelingen, maar ook te weten waar je concurrent staat. En wat zou het toch fijn zijn als je een kijkje in de keuken had bij je concurrerende buur? Op welke paarden wedt Sunweb bijvoorbeeld qua winteraanbod? Welke bestemmingen gaat Corendon aanbieden nu Turkije op wankele poten staat? En, welke prijzen vraagt Neckermann voor dezelfde accommodatie? Wat als ik je zou vertellen, dat deze glazen bol misschien bestaat… In TravMagazine van zaterdag 9 april lees je hierover een interessant artikel. Op pagina 6.