
Een paar weken geleden vertelde ik op deze plaats van de wel heel persoonlijke aanpak van mijn autoverkoper. Die stuurde me een brochure met mijn naam erop, met een persoonlijk voorwoord waarin het verkoopgesprek werd samengevat en een zelfgemaakt iPhone-filmpje van de auto, en met zichzelf enthousiast in beeld. Mijn vraag was wie in de reisbranche ook zo persoonlijk met zijn klanten omgaat.
Prompt stuurde reisarchitect Kees Kooijmans (reisbureau Travel Slide in Rotterdam) een zelfgemaakte digitale offerte, namens Cruise Vertrekpunt, het cruisereisbureau dat hij vorig jaar startte aan boord van het SS Rotterdam.
Kees ‘knutselt’ al jaren graag aan digitale uitgaves. Zijn digitale folder bevatte het vaarschema van een achtdaagse HAL-cruise naar de Noorse fjorden. Daartussen had Kees klikbare foto’s gemonteerd, waarachter een promotiefilm van de Koningsdam schuilging en een filmisch verslag van enkele scheepsbezoeken die Kees zelf heeft gemaakt. En een teamfoto van de club van Cruise Vertrekpunt.
‘Makkelijk en snel zelf te maken’, mailde Kees erbij. ‘Niet alleen de autobranche doet het, maar gelukkig doen wij in de reisbranche het ook. Allen heeft de autobranche een hogere marge en dus meer geld te besteden aan marketing.’
Wat die marge betreft, heeft Kees groot gelijk. Maar persoonlijke aandacht kost geen geld.
theo.de.reus@travmagazine.nl