
Consumenten die een paar keer een zeecruise hebben gemaakt, zijn een goede potentiële doelgroep voor een riviercruise. Voorwaarde is wel dat hierbij net zoveel luxe wordt geboden.
Dat stelde Cees van Pelt, directeur van Friendship Cruises, vrijdagavond in Rotterdam tijdens een bijeenkomst voor reisagenten aan boord van het riviercruiseschip Lord Byron.
Friendship Cruises is de verzamelnaam waaronder Friendship Cruises, Cruise Kompas en Select Voyages eind vorig jaar hun krachten bundelden. Het label is onderdeel van de Four Seasons Travel Group, gevestigd in Hendrik-Ido-Ambacht, dat eerder de Nederlandse touroperating-activiteiten van Select Voyages overnam.
Friendship Cruises is van oudsher directseller, maar richt zich sinds kort met succes ook op verkoop via de retail.
In een drukbezochte roadshow langs diverse steden brengt Friendship Cruises zijn riviercruiseproduct onder de aandacht van reisverkopers. Dat zijn zowel reisbureaus als ZRA’s. De roadshow, die nog tot en met 20 februari doorloopt, bestaat uit een middagprogramma waarbij agenten hun klanten kunnen meenemen, en een avondprogramma met diner.
Van Pelt haalde in zijn presentatie een paar hardnekkige vooroordelen onderuit. ‘De riviercruiseschepen van tegenwoordig zijn drijvende hotels. Wij hebben geen kajuiten met opklapbedden aan boord, maar hotelkamers met echte bedden. De meeste kamers hebben een Frans balkon met een panorama schuifpui. Onze jonge vloot heeft schepen met een capaciteit van gemiddeld maximaal 150 passagiers. En dat is precies wat veel consumenten zoeken, kleinschaligheid en luxe’, aldus Van Pelt, die stelde dat je een riviercruise moet durven te verkopen. ‘Bij ons verkoop je geen reisje langs de Rijn, maar je verkoopt een vierlandencruise. Dat klinkt ook veel beter richting klant.’
Foto: Reisadviseurs aan boord van de Lord Byron, die lag afgemeerd in Rotterdam. Links op de foto Cees van Pelt.