
Na een lang en uitvoerig traject heeft Dutch Travel Alliance (DTA, red.), bekend van onder andere reismerken als Internoord Vakanties, Dé VakantieDiscounter, Personal Touch Travel, VakantieXperts en vele andere topmerken, gekozen om hun cruiseaanbod uit te breiden door een samenwerking aan te gaan met het platform WavesOnline.com, om cruises voortaan ook te boeken via het innovatieve whitelabel online cruiseboekingsplatform.
‘Het is een eer om deze fantastische partij te mogen verwelkomen tot de WavesOnline.com-familie. We kijken vol vertrouwen naar de toekomst en zullen er met ons gehele team, van meer dan 60 collega’s, alles aan doen om alle verwachtingen van de reisagenten te overtreffen. Door het boeken van cruises makkelijker te maken en de reisagent te inspireren over het cruiseproduct willen we samen de cruisemarkt nog groter maken’, aldus Faizal Siddiqui, CEO CruiseOnline Group BV in gesprek met TravMagazine.
Foto boven: Jennifer Vermaas (WavesOnline), Erik van der Waard (DTA) en Florian Grevenstuk (WavesOnline).
Wat is WavesOnline.com
‘WavesOnline.com, onderdeel van de CruiseOnline Group BV, bracht in 2024 als eerste een whitelabel cruiseboekingsplatform op de markt in Nederland en België. Reisagenten kunnen hierdoor nu zelfstandig cruises online boeken, inclusief hotel, transfers en vluchten’, aldus Siddiqui. ‘Het platform is volledig geïntegreerd met systemen zoals BAS by Fadiro, biedt SGR-, SGRz- en ANVR-garantie, en profiteert van meer dan twaalf jaar ervaring met toonaangevende consumentenmerken als CruiseOnline.com en CruiseReizen.nl.’
Direct toegang tot volledige cruisevoorraad
De samenwerking tussen WavesOnline en DTA is officieel van start gegaan op 1 oktober 2025. De afgelopen weken hebben de DTA-partners hun inloggegevens ontvangen, waardoor zij direct toegang hebben tot de volledige cruisevoorraad, realtime beschikbaarheid en exclusieve deals van rederijen wereldwijd. Florian Grevenstuk, Business Development Manager WavesOnline.com: ‘Er zijn al meerdere webinars georganiseerd waaraan veel reisagenten hebben deelgenomen. Mochten reisagenten deze hebben gemist, dan hebben zij toegang tot een van de opnames of ze mogen altijd contact opnemen met Jennifer of mijzelf van het business development team voor een persoonlijke kennismaking en demo van het systeem.’
Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Jennifer Vermaas en Florian Grevenstuk.
Verdere professionalisering cruiseverkoop
De samenwerking tussen DTA en WavesOnline.com markeert volgens beide partijen een belangrijke stap in de verdere professionalisering van de cruiseverkoop binnen het DTA-netwerk. Siddiqui: ‘Dankzij de gebruiksvriendelijke interface, de uitgebreide productinformatie en het supportteam dat zeven dagen per week bereikbaar is, óók in de avonduren en op feestdagen, kunnen de aangesloten partners hun klanten nog beter bedienen en profiteren van de snelgroeiende cruisemarkt. Bovendien kunnen de reisagenten eenvoudig een offerte-, optie- of boekingsbevestiging delen met de klant. Omdat de bevestigingen gepersonaliseerd zijn met de gegevens van de partner, zorgen we ervoor dat hun klant ook echt weer bij hun reisagent terugkomt! De cruisebranche is booming en met deze samenwerking zorgen we ervoor dat alle DTA-partners direct toegang hebben tot de beste tools en tarieven om zo hun cruiseomzet te laten groeien’, aldus Siddiqui.
Booming
Qua aantal schepen blijft de cruisemarkt de komende jaren groeien, zo blijkt wel uit het aantal nieuwe schepen dat op de planning staat. In 2025 is de markt verder uitgebreid met een groot aantal nieuwe schepen. Daarnaast hebben al meerdere rederijen aangegeven dat zij hun vloot met nieuwe schepen blijven uitbreiden. Norwegian Cruise Line heeft al meerdere nieuwe schepen aangekondigd tot en met minstens 2036. Zo zal Royal Caribbean Group tot 2034 nieuwe schepen verwelkomen. Ook MSC Cruises, Carnival Group, Disney Cruise Line en diverse andere rederijen investeren in de uitbreiding van hun vloot. Siddiqui vertelt dat de CruiseOnline Group weer al haar records dit jaar heeft verbroken en ziet dat het aantal passagiers blijft toenemen. ‘Reizigers die een cruise hebben gemaakt, zijn direct enthousiast over het product. Hierdoor neemt ook de vraag in cruises toe bij onze partners. Met zoveel nieuwe schepen en de hoge vraag naar cruises is het ook belangrijk om een makkelijk boekingssysteem te hebben.’
Zelf aan de knoppen zitten
Om de groei in de cruisemarkt bij te kunnen houden is de efficiëntie in het werk van de reisagenten essentieel. ‘Reisagenten zijn gewend dat ze de afgelopen jaren eerst moeten bellen of e-mailen om een offerte, optie of boeking te kunnen maken. Naast dat dit veel kostbare tijd kost, is dit ook erg foutgevoelig. Met WavesOnline hebben alle DTA-leden nu zelf 24 uur per dag toegang tot het boekingsplatform en kunnen zij zelf aan de knoppen zitten van alle rederijen die wij aanbieden’, aldus Jennifer Vermaas, Business Development Manager WavesOnline.com.
Samenwerking retail
De CruiseOnline Group betrad met WavesOnline in 2024 de B2B-cruisemarkt. Siddiqui: ‘WavesOnline heeft een aanlooptijd van drie jaar gehad. Wij onderscheiden ons doordat wij zelf alles in eigen huis ontwikkelen en beschikken over onze eigen, directe koppelingen die direct aansluiten bij de rederijen.’ Op de vraag waarom Siddiqui ervoor heeft gekozen om alles in eigen huis te ontwikkelen zegt hij: ‘Vandaag de dag is technologie een onderdeel van een bedrijfsvoering. ChatGPT, Google, social media, het is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Wie controleert er tegenwoordig een week lang geen e-mail, bezoekt geen website of werkt niet met AI? Iedereen is ermee bezig. Als reisbedrijf moet je daarin meegaan. De échte changemakers in de reissector zijn de partijen die met technologie aan de slag zijn gegaan om dingen makkelijker te maken. En ik ben van mening dat je dingen alleen makkelijker kan maken wanneer het door je eigen potlood wordt geschreven. Daarnaast geeft het ons ook de mogelijkheid om daadwerkelijk te kunnen luisteren en acteren op de informatie van de partners. Dat is zó belangrijk. Er werken hier in Rotterdam vijftien IT-collega’s onafgebroken aan onze systemen. En wanneer wij op basis van de data van de gebruikers zien dat een onderdeel vaak niet wordt gebruikt, dan gaan we vragen hoe we dat onderdeel kunnen verbeteren.’
Makkelijker cruises boeken
Volgens Siddiqui moet je als bedrijf jezelf blijven vernieuwen. ‘Als je doet wat je deed, ga je alleen dat blijven krijgen’, zegt hij. ‘Wij zijn een systeem gaan ontwikkelen waardoor het boeken van een cruise veel en veel makkelijker en logischer wordt voor de reisagent. Daardoor biedt ons systeem toegevoegde waarde waardoor de angst bij de reisagenten verdwijnt om een cruiseboeking te maken. Nu hoor je vaak dat klanten een reisbureau binnenkomen en reisagenten ervoor kiezen om een standaard pakketreis met vliegticket en hotel te verkopen in plaats van een cruise, omdat ze het lastig vinden om het in elkaar te zetten. Wij geven reisagenten een fantastisch platform waarin ze een cruisepakket (inclusief vliegtickets, hotels, transfers, extra bagage, enzovoorts) kunnen bouwen en elke dag van de week gebruik kunnen maken van onze support. Daarnaast inspireren we reisagenten door middel van scheepsbezoeken en studiereizen. Wij zijn trots op onze geweldige partners, zoals de reisorganisaties van de DTA, die het innovatieve WavesOnline.com omarmen als onderdeel van hun distributielandschap.’
Dit artikel komt uit TravMagazine #15 die deze week verschijnt.
Dit zeggen DTA-leden over WavesOnline.com
Jeffrey Heltzel – VakantieXperts Hagen
‘Wat een geweldig boekingssysteem om snel en efficiënt een cruise te vinden en een prachtige offerte naar de klant te kunnen sturen! Wij zijn hier superblij mee en ook voor de klant ziet het er perfect en overzichtelijk uit.’
Carolien Edam – ReisCreaties GoedGeregeld Reizen
‘WavesOnline is overzichtelijk, snel en precies wat je nodig hebt aan tafel met de klant. Zo heb ik tijdens elk gesprek direct de juiste informatie bij de hand. Ik vaar er goed op!’
Carmen Tijssen – Personal Touch Travel
‘Het systeem dat WavesOnline heeft ontwikkeld, is fantastisch; het is gebruiksvriendelijk en biedt ons de mogelijkheid om prijzen en marges volledig up-to-date en zelf te beheren. De professionele kennis en vriendelijkheid van het team maken het plaatje compleet; een waardevolle partner.’
Robine van Tilborg – ’t Woerkums Reisbureau
‘We zijn enthousiast over onze samenwerking met WavesOnline! Het systeem werkt soepel en gebruiksvriendelijk, en onze eerste cruiseboekingen zijn inmiddels een feit. Op naar een succesvolle toekomst samen!’
Geef een reactie