
Het is voor de bestemming USA een onrustig halfjaar geweest. De nieuwe Amerikaanse regering liet flink van zich horen, en omdat alles wat in de USA gebeurd nu eenmaal nieuws is, zijn we de afgelopen maanden overspoeld met berichten. Soms relevant, maar vaak vooral ruis, zeker voor de reisbranche.
Zo werd de vermeende strengheid bij US Customs breed uitgemeten, terwijl de feiten echt iets anders lieten zien. Het ESTA Visa Waiver Program is ongewijzigd gebleven, afgezien van enkele extra vragen. En ter plaatse in de USA, in hotels, restaurants, winkels, noem maar op, zijn het nog steeds dezelfde mensen die, net als altijd, geïnteresseerd zijn in jouw verhaal en je welkom heten.
Toch vullen social media, kranten, tijdschriften en talkshows zich met ‘talking heads’ die hun afkeer van deze Amerikaanse regering kracht bijzetten met hun ‘cherry picking’ uit het nieuws, vaak gelardeerd met persoonlijke ervaringen waardoor bijna altijd de feitelijke context naar alle kanten wordt opgerekt. Een gedegen verhaal vertellen binnen een paar minuten, tussen de commercials is maar voor weinige weggelegd. One-liners scoren beter, leveren clicks, publiciteit en dus geld op. Zelfs in onze branchevakbladen zie ik artikelen voorbijkomen met voor Nederland totaal irrelevante USA-informatie. Dat staat vaak wel genuanceerder onderaan in de tekst, maar de headline blijft altijd bij de lezer hangen. En, zie mijn eerdere column, lezen is al een uitdaging.
In de laatste editie van Travmagazine ben ik al uitgebreid ingegaan op het thema US Customs. Binnen de juiste context wordt voor reizigers naar de USA duidelijk uitgelegd hoe het werkt en wat je kan verwachten.
Precies wat we bij UStravel.nl altijd al doen: we staan voor correcte en heldere informatie. We hebben alle begrip voor persoonlijke afwegingen van onze klanten, maar vinden het belangrijk dat die afwegingen gebaseerd zijn op feiten. Gelukkig bieden we samen met onze andere labels Canadatravel.nl en Exploretravel.nl volop alternatieven en keuzemogelijkheden.
Geef een reactie