
De ondernemingsraad (OR) van Prijsvrij/D-reizen trok afgelopen weekend veel aandacht met een open brief aan REWE, de Duitse grootaandeelhouder van het bedrijf. In de brief spreekt de OR zich fel uit: de belangen en groei van Prijsvrij zouden worden gedwarsboomd door het Duitse concern.
OR-voorzitter Jori Pallada en zijn collega Bianca van den Boogaard vertellen aan TravMagazine over de beweegredenen, de timing en de impact van deze opmerkelijke stap.
Waarom deze open brief?
Jori Pallada: ‘Het is een besluit dat niet van de ene op de andere dag is genomen. De spanningen spelen al langer. Als OR maken we ons zorgen. Het management zet een duidelijke lijn uit die past bij onze cultuur en identiteit, maar we zien dat dit van buitenaf wordt tegengewerkt. Dat raakt niet alleen de directie, maar de hele organisatie. Wij zijn een hecht team en dat willen we beschermen.’
Bianca van den Boogaard: ‘De afgelopen jaren is er enorm veel bereikt en we werken met elkaar keihard om door te groeien. Als we zien dat dit proces vertraagd of zelfs belemmerd wordt, voelen we ons verantwoordelijk om in te grijpen. De open brief is onze manier om die zorgen rechtstreeks bij de leden van de coöperatie REWE neer te leggen, feitelijk onderbouwd en namens de medewerkers.’
De publicatie van de open brief afgelopen zaterdag, onder andere in De Telegraaf, kwam niet zomaar uit de lucht vallen, zeggen de OR-leden.
‘Er is een nieuwe concurrent die direct ons werkterrein binnendringt, medewerkers krijgen niet de noodzakelijke medewerking die nodig is om klanten goed te bedienen. Daarom moesten we dit signaal afgeven.’
Moet de brief ook als een noodkreet worden gezien?
Pallada: ‘In zekere zin wel. De tegenwerking die wij nu ervaren legt een zware druk op onze medewerkers. Die energie zou normaal in groei en ontwikkeling moeten zitten.’
Van den Boogaard: ‘En we wilden benadrukken dat de hele organisatie eronder lijdt. Het is verspilde energie, terwijl we zoveel kansen hebben om vooruit te gaan. We hopen dat dit helpt om de impasse te doorbreken.’
Opvallend is dat de OR ervoor koos de kwestie publiek te maken.
Van den Boogaard: ‘Het gaat ons niet zozeer om klanten mobiliseren. De brief is vooral gericht aan andere ondernemingsraden binnen REWE en aan de raad van commissarissen. Wij hopen dat zij onze zorgen serieus nemen en actie ondernemen. Natuurlijk weten we dat het ook de publieke opinie raakt, maar het belangrijkste doel is intern.’
Pallada: ‘REWE heeft in Duitsland een uitstekende reputatie. Wij doen een beroep op hen om die reputatie waar te maken door zorgvuldig om te gaan met onze belangen’
Tot nu toe heeft REWE nog niet gereageerd op de brief.
Pallada: ‘Dat klopt. Niet rechtstreeks. We hebben gezien dat REWE onze zorgen in de media valse claims noemt. Daarmee laat het huidige bestuur van REWE exact zien waarom wij deze open brief aan de leden en de raad van commissarissen richten.’
Van den Boogaard: ‘Wat onze vervolgstappen worden, hangt af van de reactie. Als OR hebben we beperkte middelen, maar we kunnen wel blijven signaleren en de feiten op tafel leggen. Belangrijk is dat we de zorgen van medewerkers vertegenwoordigen en opkomen voor hun werkgelegenheid.’
Pallada: ‘We hebben dit vanuit de OR gedaan. We staan voor de onderneming en de continuïteit van ons succes. Tevens laten we zien dat we pal achter onze directie en onze collega’s staan. Het gaat om de toekomst van Prijsvrij en daar zet iedereen zich dagelijks voor in. De brief is zorgvuldig opgesteld en breed gedragen. De boodschap moest duidelijk zijn en dat is gelukt. Nu is het aan de raad van commissarissen en leden van REWE om te handelen.’ (Foto Shutterstock).
Geef een reactie