
Uit een recente enquête van de Duitse pilotenvakbond Vereinigung Cockpit (VC) blijkt dat verkeersvliegers tijdens lange vluchten regelmatig een kort slaapmoment inlassen. Wat ooit bedoeld was als maatregel om de alertheid te bevorderen (powernap), lijkt nu een wijdverbreide praktijk te zijn geworden. De pilotenvakbond uit zijn zorgen over de mogelijke gevolgen voor de vliegveiligheid, meldt de VC op zijn website.
Volgens de Vereinigung Cockpit is een gecontroleerd dutje, waarbij één van de twee piloten kort de ogen sluit terwijl de ander de cockpit bewaakt, in principe geen probleem. Op kruishoogte (9.000-12.000 meter) wordt immers grotendeels op automatische piloot gevlogen. Toch ziet de vakbond een verschuiving:
‘Wat oorspronkelijk bedoeld was als een kortdurende herstelmaatregel, is in de praktijk uitgegroeid tot een structureel middel tegen overbelasting’, zegt VC-vicevoorzitter Katharina Dieseldorff op de website.
De situatie wordt volgens pilotenvakbond vooral nijpend in de drukste reisperiodes, zoals de zomer. Piloten geven aan dat zij hun diensten regelmatig moeten uitvoeren ondanks ernstige vermoeidheid. Oorzaken zijn krappe dienstroosters, een tekort aan personeel en een toenemende operationele druk.
Aan het onderzoek deden ruim 900 piloten van vrijwel alle Duitse luchtvaartmaatschappijen mee. Maar liefst 93 procent van hen gaf aan in de afgelopen maanden een kort dutje in de cockpit te hebben gedaan. Circa 44 procent doet dit zelfs regelmatig tijdens langere vluchten.
Voor drie van vier piloten (74 procent) is een kort slaapje onderweg (powernap) inmiddels standaard geworden.
Aan de enquête namen piloten van vrijwel alle Duitse (of vanuit Duitsland vliegende) airlines deel.
De vakbond noemt geen specifieke luchtvaartmaatschappijen met risicovolle roosters, maar richt zich in een algemene oproep tot de sector: ‘Een bedrijfscultuur die vermoeidheid bagatelliseert of negeert, vormt een veiligheidsrisico.
Vereinigung Cockpit roept luchtvaartmaatschappijen, autoriteiten en de politiek op om daadkrachtig op te treden, ter bescherming van zowel de bemanning als de passagiers.
Volgens de pilotenvakbond is het noodzakelijk dat de naleving van diensttijden strenger wordt gecontroleerd en dat er meer gebruik wordt gemaakt van wetenschappelijk onderbouwd risicomanagement om vermoeidheid tegen te gaan. Alleen zo kan de veiligheid op langeafstandsvluchten blijvend worden gewaarborgd.
Geef een reactie