
De organisatie van de Vakantiebeurs verwacht voor de aanstaande editie, die volgende week wordt gehouden, net zoveel bezoekers als de vorige keer. Dat zegt beursmanager Marleen Rompen aan de vooravond van de beurs, die woensdag begint.
Na afloop van de editie van januari 2024 meldde de Jaarbeurs een aantal van ruim 65.000 bezoekers. De verwachting voor hetzelfde aantal bezoekers dit jaar is ambitieus te noemen, aangezien TUI en Corendon deze komende editie niet deelnemen als exposant.
Beleving is het kernwoord van de komende Vakantiebeurs. ‘Deze aankomende 54-ste editie staat volledig in het teken van authenticiteit en beleving, met bijna 900 exposanten die de charme en cultuur van hun land of regio tot leven brengen’, zegt Rompen.
‘Vakantiebeurs 2025 is als altijd het startschot van het nieuwe toeristische seizoen en biedt (vak)bezoekers een unieke kans om een wereldreis te maken zonder Nederland te verlaten.’
Het thema beleving krijgt vorm in proeverijen, interactieve workshops, inspiratiesessies, activiteiten en culturele optredens. ‘Hét reisevent van het jaar dompelt zijn bezoekers onder in een wereld vol smaken, verhalen en reisideeën.’
De beurs is dit jaar ruimschoots gevuld met activiteiten die volgens Rompen moeten zorgen voor een complete dag uit. Bezoekers kunnen een wijntje drinken in een spectaculair wijnreuzenrad, avontuurlijk schommelen op zes meter hoogte in een jungle-thema of de vernieuwde Bierstube bezoeken. ‘Deze unieke elementen maken van de Vakantiebeurs een zintuiglijke ontdekkingstocht.’
Rompen: ‘Het gaat erom dat bezoekers niet alleen komen kijken, maar echt iets beleven.
Of dat nu een indrukwekkende demonstratie is, een bijzondere smaakervaring of een inspirerende ontmoeting met een professional. We willen momenten creëren die bijblijven.’
Om dit te realiseren, is volgens Rompen intensief samengewerkt met exposanten. ‘Deze kunnen dankzij hun kennis en passie voor hun bestemming de authenticiteit perfect overbrengen. In thematische zones wordt deze beleving versterkt. De exposanten spelen hier een centrale rol met hun authentieke verhalen en tips.’
De verwachtingen voor het bezoekersaantal zijn gelijk aan 2024, maar achter de schermen wordt al hard gewerkt aan de editie van 2026, zegt Rompen. Het concept zal dan verder worden vernieuwd, met een duidelijke scheiding tussen B2B en B2C.
‘Bij B2C ligt de focus nog sterker op samenwerkingen binnen de thematische zones. Tijdens een constructieve bijeenkomst in november, met een diverse groep exposanten en belanghebbenden, werd dit nieuwe concept positief ontvangen. Meer details hierover worden gedeeld tijdens de Vakantiebeurs 2025.’
Gratis registreren voor de Travel Trade Days van de Vakantiebeurs kan via deze link
Foto: Marleen Rompen (Archieffoto TravMagazine).