
Traditiegetrouw vraagt TravMagazine enkele branchegenoten in de laatste editie van december om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Wat worden de trends, waar loeren de bedreigingen en waar zitten de kansen?
KLM kende in 2024 een uitdagend jaar met stijgende kosten, operationele beperkingen en een focus op verduurzaming. In het eerste halfjaar noteerde KLM een omzetstijging tot €6 miljard, maar door hoge kosten daalde het operationele resultaat tot een verlies van €31 miljoen. Maatregelen, zoals een uitgebreide vlootvernieuwing en efficiëntere bedrijfsvoering, moeten de financiële stabiliteit versterken. De introductie van de Airbus A321neo symboliseert KLM’s ambitie voor stiller en zuiniger vliegen. Deze toestellen, voorzien van passagiersvriendelijke innovaties, gaan routes bedienen naar Europese steden en intercontinentale bestemmingen. KLM blijft investeren in netwerkuitbreiding, met nieuwe vluchten naar Portland, San Diego, Georgetown en Hyderabad. Tegelijkertijd benadrukt KLM de noodzaak van samenwerking met de overheid voor geluidsreductie en behoud van internationale verbindingen. Het aantal passagiers groeit, maar capaciteitsuitdagingen door personeelstekorten en problemen in de toeleveringsketen blijven drukken op de resultaten. Marjan Rintel, CEO van KLM, blikt vooruit: ‘Ons doel is en blijft een gezond en toekomstbestendig KLM.’ Met ambitieuze maatregelen streeft KLM naar een duurzame toekomst en een winstgevend bedrijf tegen 2028.
Foto: Marjan Rintel (Foto KLM).